Hailuodon silta- ja pengeryhteys etenee

Kari Sankala Kaleva
Oulu Kiinteän silta- ja pengeryhteyden suunnittelu Hailuodon ja mantereen välillä jatkuu omaa linjaansa, vaikka Pohjois-Suomen hallinto-oikeudessa on käsiteltävä Merialueen osayleiskaavasta tehty valitus.
Oulun yhdyskuntalautakunta päätti tiistaina asettaa Hailuodon kiinteän yhteyden yleissuunnitelman maantielain mukaisesti nähtäville 30 päivän ajaksi. Käytännössä suunnitelma tulee Oulussa nähtäville ensi viikolla, joten kantaa voi ottaa vielä maaliskuun puolella.
Hailuodon puolella kunnanhallitus päätti jo tammikuussa suunnitelman asettamisesta nähtäville kunnan yleiselle ilmoitustaululle kunnanvirastossa Luovontie 176:ssa. Niinpä Hailuodossa silta- ja pengeryhteyteen on jo voinut ottaa kantaa. Aikaa on 23. helmikuuta saakka.
Kiinteä 7,7 kilometrin silta- ja pengeryhteys korvaa suunnitelmassa 6,9 kilometriä pitkän lauttayhteyden.
Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen on jätetty 19. tammikuuta valitus Oulun ja Hailuodon valtuustoissa hyväksytystä Merialueen osayleiskaavasta.
Oulun kaupunginvaltuustossa osayleiskaava hyväksyttiin äänin 52-11 ja Hailuodon valtuustossa äänin 14-3. Molemmat päätökset tehtiin joulukuun puolivälissä.
Yhteisen valituksen ovat jättäneet Pohjois-Pohjanmaan luonnonsuojelupiiri, Pohjois-Pohjanmaan lintutieteellinen yhdistys ja Hailuodon luonnonsuojeluyhdistys. Pohjois-Suomen hallinto-oikeudessa vastaavanlaisten valitusten käsittelyaika on ollut noin vuosi.
Kiinteän yhteyden suunnittelua vie eteenpäin Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus. Yhteys sisältää pengertien lisäksi kaksi siltaa.
Silloilla ylitetään Riutunkarin ja Huikun välillä olevat kaksi keskeistä syvännettä.
Huikun sillan pituus on 767 metriä ja alikulkukorkeus 15 metriä. Riutunkarin silta on pienempi. Sen pituus on 740 metriä ja alikulkukorkeus viisi metriä.
Kiinteä yhteys mitoitetaan 80 kilometrin tuntivauhdille. Ajokaistan leveys on kolme metriä. Tien molemmin puolin on lisäksi 1,5 metrin pientareet. Pientareen reunasta kaiteeseen on korkeutta 25 senttiä.
Tien pinta on pengerosuuksilla keskimäärin 3,5 metriä keskiveden yläpuolella.
Silta- ja pengeryhteyden alustava kustannusarvio on noin 64 miljoonaa euroa. Siltojen osuus kokonaiskustannuksista on noin 38 miljoonaa euroa.
Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen laskelmien mukaan kiinteä yhteys on taloudellisesti kannattava. Sen hyötykustannussuhde on 2,8 verrattuna lauttayhteyden ylläpitoon.
Kiinteän yhteyden toteuttaminen vaatii paitsi voimassa olevan osayleiskaavan myös valtakunnan tason poliittisen hyväksynnän ja rahoituksen.
Hailuotoon on ollut vuodesta 1968 lähtien ollut valtion ylläpitämä noin 25 minuuttia kestävä lauttayhteys. Jäätilanteen salliessa on avattu rinnakkaisyhteytenä jäätie.
Lauttayhteyden vuotuiset käyttö- ja ylläpitokustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa.
Lauttayhteyden jatkaminen vaatii lähivuosina ratkaisua lauttakaluston uusimisesta ja mahdollisesti tarjonnan lisäämisestä. Hailuodon liikenteen arvioidaan kasvavan nykyisestä 1,4-kertaiseksi vuoteen 2050.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva