Merkintöjä matkan varrelta

Virstanpylväät Kari Södön teoksia Aineen taidemuseossa Torniossa 6.4. saakka.

Lattialta kohoaa pientä metsää muistuttava oksien, maalattujen puiden ja pöllinpätkien kasvusto. Pintoihin on maalattu päivämääriä, välimatkoja, paikkoja, sanoja, liitetty symboleja kukasta kruunuun.
Kari Södön (s. 1963, Borås) näyttelyn nimiteos Virstanpylväät kertoo tekijän henkilöhistorian synnyinmaasta Ruotsista tähän päivään ja kotikaupunkiin Ouluun saakka.
Työ on äärimmäisen henkilökohtainen, mutta siinä on tunnistettavia elementtejä ja kosketuspintoja katsojalle vaikka ei juuri tätä tarinaa löytäisikään.
Kokonaisen salin valtaava teos Animi cultura on sukua Virstanpylväille. Luonnonpuu ja hieman ylikylläisin sävyin maalatut kappaleet yhdistyvät erilaisiin symboleihin ja sanoihin.
Kokonaisuuteen liittyvä ääniteos korostaa sen maisemallisuutta. Käynnissä tuntuu olevan rakentuvan järjestelmän ja kaaoksen kamppailu.
Irti päästessään veistos voisi kasvaa tilassa, täyttää sen, työntyä läpi seinistä.
Södön reliefit lähestyvät maalauksia. Niiden pinta on enimmäkseen samassa tasossa, paksut palapelimäiset kappaleet lomittuvat toisiinsa ja puuta peittävä väri korostuu.
Suurten tilaan kurkottavien veistosten rinnalla reliefit vaikuttavat kokoansa painavammilta, kiinteiltä ja pysyviltä.
Siinä missä veistokset ovat liikkeessä, harovat ulokkeillaan ilmaa, reliefien orgaaniset muodot loksahtavat sopuisasti paikalleen.
Veistos Muisto vain jää poikkeaa muista teoksista. Se on hiljainen, kaihoisa, nostalginenkin. Entisestä kotipaikasta kerätty aines kantaa ääniä ja muistikuvia vanhoista rakennuksista ja kuumista heinäpelloista.
Marjaana Niskala



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva