Kuka onkaan kaiken alla

Eeva Kauppinen Kaleva
Oulu Oululaisen koreografin Satu Tuomiston Riisuttuna-teoksessa tanssii kolme alastonta ihmistä. Myös teoksen muusikko esiintyy Aatamin asussa. Jo teoksen nimi näyttää suuntaa, mistä siinä on kysymys.
"Minua kiinnostaa, mikä ihminen on aidoimmillaan", Tuomisto sanoo.
"Kuka siellä kaiken alla on, jos otetaan pois roolit, käyttäytymismallit, asenteet, opitut tavat - ja sitten vaatteet."
Tuomisto työryhmineen pyrkii löytämään paljaan ihmisen.
"Sehän on hirveän vaikeasti tavoitettavissa, koska muodostumme siitä, miten olemme oppineet suojautumaan ja olemaan tässä maailmassa."
Mitkä ovat työskentelymetodit, kun kuoritaan aatteet ja vaatteet? Lähtikö ryhmä keskustelemalla etsimään riisuttua ihmistä?
"Läksimme improvisoimaan liikkeellisesti. Valittiin aina joku tietty asia, mitä lähdetään purkamaan. Ryhdyttiin vaan kokeilemaan", Tuomisto toteaa.
"Jos henkilön käyttäytymismalli on esimerkiksi olla ujo ja kiltti, tutkimme mitä tapahtuu, jos siitä rupeaakin luopumaan. Että uskaltaa olla jotakin muutakin kuin mitä opittu rooli on."
"Tai jos on kaikkitietävä johtaja, joka käyttää valtaa. Miten se liikkeellisesti tapahtuu, jos sinulla on valta, mutta rupeatkin sitä pudottamaan ja luopumaan siitä."
Työskentely on Tuomiston mukaan ollut herkkää.
"Etsimme sitä, mitä on olla alasti. Prosessi on sitä, että riisutaan ja ollaan aidosti läsnä ja näkyvillä. Se vaatii esiintyjiltä suurta rohkeutta", Tuomisto luonnehtii.
"On huomattavasti turvallisempaa olla roolien takana."
Tuomisto kertoo, että ryhmä huomasi jo varhain, että vaikka olisi lavalla ilman vaatteita, mutta muut roolit pysyvät päällä, ihminen ei olekaan alasti.
"Vaatteet on helppo ottaa pois. Roolien ja käyttäytymismallien riisuminen on paljon hankalampaa. Ne ovat hyvin syvällä meissä, ja niistä on vaikeampi luopua."
Miksi haluat löytää ja näyttää paljaan ihmisen?
"Henkilökohtaisesti tuli semmoinen olo, että olemme rooliemme ja tapojemme vankeja. Jos kiltti ja ujo yrittää poiketa tai irrottautua, yhteiskunnan paine on esteenä. Onko kiltteys ja ujous sen ihmisen vankila?" Tuomisto pohtii.
"Minulle hoettiin nuorena aikuisena, että olen ujo, eli minun ei pitäisi olla äänekäs ja sosiaalinen."
Satu Tuomisto on JoJo - Oulun Tanssin Keskuksen entinen taiteellinen johtaja. Nykyinen johtaja Jarkko Lehmus tanssii teoksessa riisuttuna.
"JoJon taiteellisena johtajana koin, että välillä minua kohdeltiin eri tavalla. Siinä on kauhean suuri vaara, jos alkaa uskoa, että olisi työtehtävänsä kautta ihmisenä jotenkin muita parempi", Tuomisto toteaa.
"Minulle oli suuri henkilökohtainen puhdistautuminen luopua siitä, että työnimikkeellä tai millään tämmöisellä ulkoisella olisi oikeasti mitään tekemistä oman ihmisyyteni kanssa."
Vallan tuoma hybris voi tehdä sokeaksi.
"Valta on tosi koukuttavaa. Sen huomaa maailmassa, miten vaarallista vallankäyttö voi olla."
Ryhmän keskustelut ovat käyneet maailmanpolitiikassa, psykologiassa ja muissa suurissa aiheissa. Teos lähti kuitenkin liikkeelle Tuomiston henkilökohtaisista havainnoista.
"Lähden yleensä itsekkäästi omista asioistani ja omista huomioistani tekemään taidetta", Tuomisto sanoo.
"Olen miettinyt paljon sitä, että jos yhteiskunnan odotukset osoittavat negatiivisia asioita, että olet jotenkin huonompi, vähempiarvoinen tai ruma, miten helposti ihminen niidenkin uhriksi jää. Alkaa itsekin uskoa olevansa ihmisenä ulkoisten asioiden takia vähäarvoisempi."
Riisuttuna-teoksessa tanssivat Jarkko Lehmus, Heli Pippingsköld ja Salla-Maria Santos Oulusta. Muusikko on Tuomiston puoliso Otso Lähdeoja. Koreografin assistenttina toimii Kansallisbaletin tanssija Auri Ahola.
Työryhmään kuuluu myös oululainen kirjailija Essi Kummu, joka on kirjannut havaintojaan Riisuttuna-blogissa.
Koetansseihin kutsuttiin parikymmentä tanssijaa.
"Tulijoita olisi ollut enemmänkin", Tuomisto sanoo.
Miksi valitsit juuri nämä kolme tanssijaa?
"Teos vaatii taitavaa tanssitekniikkaa, koska jokainen lihas ja joka ikinen liikkeen vivahde näkyy. Näissä esiintyjissä on ihan mieletön rohkeus ja uskallus. Siihen ihastuin."
Tuomistoa kiinnostaa, mitä syntyy, kun teema laitetaan tanssimaan ja liikkumaan.
"Harjoituksissa olen ollut usein hyvin liikuttunut. Se on koskettanut minua syvästi jollain ihan ihmeellisellä tavalla. Kun ihminen tanssii alasti, se on jotenkin niin aseistariisuvaa."
Kun on riisuttu, mitä on löytynyt?
"Kun rupesin tekemään teosta, pelkäsin, että seksuaalisuus olisi niin ylenpalttinen, ettei sen ohi pääse. Olen suorastaan yllättynyt. Itse olen nyt paljon enemmän sinut kokonaisvaltaisen kehollisen ihmisyyden ja alastomuuden kanssa. On luotu myytti siitä, että alastomuus on seksuaalista tai syntistä tai pyhää. Tanssiva keho ja ihminen aidoimmillaan on luonnollinen ja kaunis. Sen minä haluan yleisölle jakaa."
Riisuttuna-teosta on puitu ja piesty jo ennen kuin se edes on valmistunut. Koskaan ennen ei tanssiteos ole nostanut tällaista äläkkää. Vaikkei kukaan vielä voi tietää, miltä Riisuttuna tuntuu ja mitä se viestittää.
Mitä ajattelet tällaisesta ennakkoon provosoitumisesta ja sensuurista?
"Tuntuu todella oudolta. Monella on vahva mielipide meidän teoksesta ennen kuin he ovat sitä edes nähneet", Tuomisto ihmettelee.
"Taiteilijana haluan olla osa yhteiskuntaa. Peilata tai kommentoida tai argumentoida. Siitä olen tyytyväinen, että olen osunut johonkin, mikä ihmisiä puhututtaa. Tälle asialle on selkeästi tilaus, tarvetta. Riisuttuna on sohaissut jotain tosi herkkää kohtaa, koska ihmiset ovat reagoineet niin vahvasti."
Loan heiton lisäksi ryhmä on saanut paljon kannustusta.
"Odotan mielenkiinnolla, mitä ihmiset puhuvat sitten, kun he ovat nähneet teoksen."
Julkisuus on ollut hyvää mainosta. Ilman kohua Riisuttuna olisi mennyt monelta ohi. Joko esitykset ovat loppuunmyytyjä?
"Viimeisin, mitä olen kuullut, että se on myynyt ihan älyttömän hyvin. Ensi-iltaan on kuitenkin vielä kuukausi."
Painostuksen takia Riisutulle tuli 16 vuoden ikäsuositus. Kaikille esityksille, ei vain sille, jossa myös yleisö on alasti.
"Kyllä."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva