Uusi Poikkimaantie merelle

Pekka Rahko Kaleva
Oulu "Siihen valmistuu 20 hehtaaria uutta Oulua", kertoo Oulun Satama Oy:n rakennuspäällikkö Risto Niva. Oritkarin rannasta satamatalon nurkalta johtaa merelle uusi tie, Merilinjatie, jonka ympärille leviävä alue hahmottuu jo hyvin, sillä sen ulkoreunoja kiertää massiivinen lohkareista rakennettu valli.
Valli on tämän tarinan pääosassa. Muutaman vuoden kuluttua sen päällä kulkee vilkas liikenne, sillä valli on pengertie ja Poikkimaantien uusi linjaus.
Tulevaisuudessa se on myös sataman uusi sisääntulotie, jonka varteen satama-alueen porttikin siirretään.
Jyhkeän vallin rakennustarpeet on moni nähnyt, kun niitä on kuorma-autoilla kuljetettu läpi Oulun keskustan, sillä kivet ovat peräisin Kallioparkin louhostyömaalta.
Kiveä on mereen uponnut 255 000 kuutiometriä. Se on aika tarkkaan puolitoista Ouluhallin tilavuutta.
Suurin osa kivimassoista on pinnan alla, sillä tielinjalla on vettä muutama metri.
Pengertä on rakennettu 2,2 kilometriä. Sen ja nykyisen rantaviivan väliin on nyt muodostunut kaksi allasta, jotka täytetään ajan mittaan Oulun seudun työmailla syntyvällä ylijäämämaalla.
Aivan heti altaat eivät kuitenkaan täyty, sillä maata tarvitaan 550 000 kuutiometriä. Siis hieman yli kaksi kertaa se määrä, mitä nyt saatiin Kallioparkin työmaalta.
"Urakka loppuu maaliskuun lopussa ja silloin on penger valmis", Niva kertoo.
Kun louhoksen ajo on saatu päätökseen, penkereen annetaan painua vähintään vuoden ajan. Merenpohja on pehmeä ja penkereen on laskettu painuvan nykyisestä tasostaan puoli metriä.
Valmiina tienpinta tulee olemaan runsaat kaksi metriä merenpinnan yläpuolella.
"Painumista seurataan koko ajan", Niva kertoo ja osoittaa lohkareiden seasta sojottavia monen metrin mittaisia painumamittaustankoja.
Nivan mukaan rakentaminen olisi tullut paljon nykyistä kalliimmaksi, jos kivet olisi pitänyt tuoda kauempaa. "Nyt kaikki hyötyvät tästä."
Suurimman osan tiestä rakennuttaa Oulun Satama Oy, mutta satama-alueen ulkopuolella rakentamisesta vastaa Oulun kaupungin yhdyskuntapalvelut. Tiellä ajetaan aikaisintaan vuonna 2016.
Satama-alueella on kokoa nyt 180 hehtaaria. Pengertien myötä valmistuvan 20 hehtaarin alueen lisäksi satama kasvaa parhaillaan myös länsilaidaltaan, minne on valmistunut 16 hehtaarin laajuiset läjitysaltaat.
"Altaat täytetään sataman uuden laiturin edustalta ja laivaväylältä ruopattavilla maamassoilla", Niva kertoo.
Altaiden paikalla on myöhemmin 320 000 ruopattua kuutiota maata muodostaen palasen uutta Länsilaituria, jonka kokonaispituus on 360 metriä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva