Luuppi tuo dinot kaupunkiin

Esko Aho Kaleva
Oulu Oulun museo- ja tiedekeskuksen uusi, perjantaina julkistettu nimi on Luuppi. Sen alle yhdistyvät historia, kuvataide, luonnontieteet ja tekniikka.
Luuppiin kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan museo, Oulun taidemuseo, Tietomaa, Kierikkikeskus, Turkansaaren ulkomuseo, Merimiehenkotimuseo, Pateniemen sahan museo, Oulunsalon kotimuseo ja Kellossa sijaitsevan Oravan koulumuseo.
Museo- ja tiedekeskus perustettiin jo vuosi sitten. Tällä hetkellä toimintoja vielä viritellään uuteen muotoon ja iskuun.
"Onhan tämä ollut suuri organisaationmuutos, kun samanaikaisesti tapahtuivat vielä kuntaliitos sekä kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden syntyminen", sanoo museo- ja tiedekeskuksen va. johtaja Jonna-Marleena Härö.
Härön mukaan muutos merkitsee yksittäisen ihmisen kannalta sekä hyvää että huonoa.
"Museoiden historia on pitkä, minkä vuoksi yhteisen sävelen hakeminen on ollut haastavaa. Nyt voi jo sanoa, että henkilökuntakin on lähtenyt mukaan myönteisellä mielellä."
Luupin ensimmäinen suuri yhteisponnistus on ensi toukokuussa taidemuseon tiloissa avautuva Age of The Dinosaur -näyttely, jonka keskus tuo Ouluun yhdessä Lontoon luonnonhistoriallisen museon kanssa.
Esillä on täysikokoisia, liikkuvia dinosauruksia, kymmeniä aitoja fossiileita ja jäljennöksiä sekä runsaasti tietoa maapallon elämästä jura- ja liitukausilla.
"Teemme ensimmäistä kertaa asioita näin isosti. Riittävän suuri yhtenäinen näyttelytila meiltä löytyy vain taidemuseosta", selvittää Härö.
Näyttely täyttää taidemuseon alakerran. Yläkerrassa on samanaikaisesti nähtävillä kuvataidetta.
Viime vuonna Luupin kaikissa kohteissa kävi yhteensä 153 360 ihmistä.
Tänä vuonna keskuksen tavoitteena on 200 000 kävijän rajan ylittäminen.
Näyttelyiden lisäksi keskuksen ydintoimintoja tulevat olemaan kokoelma- ja kulttuuriperintötyö. Maakuntamuseona ja aluetaidemuseona keskus tarjoaa myös alueellisia asiantuntijapalveluita.
"Kokoelma- ja tallennustyötä suuri yleisö pääsee näkemään vain näyttelyiden kautta. Sitäkin puolta haluamme nyt ryhtyä avaamaan enemmän kuntalaisille, onhan kyse museoiden olemassaolon perustasta."
Luuppi-nimi viittaa sekä suurennuslasiin että silmukkaan (englanniksi ’loop’), koska kohteet piirtävät silmukan kartalle.
"Mitään asiakaskilpailua ei järjestetty. Keksimme nimen henkilökunnan kesken. Olemme kuitenkin olleet mukana Oulun kaupungin brändityössä pilottina yhdessä mainostoimiston kanssa", Jonna-Marleena Härö kertoo.
"Suurennuslasin avulla asioihin voi perehtyä lähemmin ja silmukka kuvaa laajaa maantieteellistä levitystämme uuden Oulun alueella."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva