Linja-auto on Oulussa onnikka

Matti Heikura Kaleva
OULU Perioululaisittain nimetty linja-autoyhtiö Oulun Onnikka aloitti toimintansa kevättalvella 1996 Pekka Kantolan ja Oulun Pyrinnön yhteisyrityksenä.
Sen tehtävänä oli aluksi hoitaa Oulun Pyrinnön urheilijoiden kuljetukset, ja ensimmäinen, 46-paikkainen Scania-bussi, tarjosikin sille hyvät mahdollisuudet. Sen varustukseen kuuluivat muun muassa wc ja videot.
Kun Pekka Kantola halusi laajentaa toimintaa jo pari vuotta myöhemmin, osti hän Oulun Pyrinnöltä sen omistaman puolikkaan yhtiöstä.
Nykyisin kalustoon kuuluu jo kymmenen linja-autoa, joiden koot vaihtelevat kymmenestä istuinpaikasta aina 58 paikkaan.
Kuljettajiakin on töissä puolenkymmentä, joista osa vakinaisia ja osa keikkalaisia.
Kantola itse istuu ratin taakse enää harvakseltaan.
Oulun Onnikan toiminnan rungon ovat tähän saakka taanneet koululaiskuljetukset ja tilausajot, mutta puolitoista vuotta sitten Oulun Onnikka lähti mukaan Onnibus-liittoutumaan.
Yritys on hoitanut Onnibussin merkeissä Oulu-Jyväskylä-linjaa.
"Pystymme ajamaan sen lähes samaa vauhtia kuin henkilöautolla, kun käytämme vain nelostien pysäkkejä. Lisäksi hintamme ovat edullisempia kuin muilla."
"Toimeen näilläkin hinnoilla tullaan. Massa tuo tulosta, ei linjaa muuten olisi jo puoltatoista vuotta ajettu", Pekka Kantola summaa.
Kantola kertoo, että yhtiö haluaa jatkossa laajentaa toimintaansa. Mielessä on ensin aloittaa iltavuoro tutulla Oulu-Jyväskylä-linjalla.
Ensi kesänä on tavoitteena hakea ainakin kolmelle päivälle viikosta ajovuoroa Oulusta Haaparantaan. Vuoden kuluttua voisi kysymykseen tulla Oulu-Kuusamo.
"Talvella Rukalle asti, kesällä vain Kuusamon keskustaan", Kantola kaavailee.
Yhtiö oli mukana hakemassa myös Oulun paikallisliikenteen linjoja, mutta nyt Kantola on vain tyytyväinen, kun linjat jäivät saamatta.
Hänen silmissään kun koko tarjouspyyntökierros oli lähellä farssia jatkuvasti muuttuvine ehtoineen.
Kantolan mukaan vanhojen sukulinjojen vapautuminen viimeistään vuonna 2018 avaa jälleen uusia mahdollisuuksia.
Onnibus-liittoutuman, johon nyt kuuluu viisi linja-autoyhtiötä, pyrkimyksenä on tulla maan suurimmaksi linja-autoyhtymäksi vuoteen 2018 mennessä.
"Tavoitteena on hoitaa silloin liikennettä Utsjoelta Hankoon."
Vaikka linjalupien saaminen jatkossa helpottuu, ei se Kantolan mukaan ihan villiksi mene.
Ely-keskukset antavat jatkossakin luvat, ja yhtiön perusasioiden on oltava kunnossa.
Kahden vuoden kuluttua yhtiö viettää 20-vuotisjuhliaan, ja Kantolan mukaan tavoitteena on silloin, että Oulun Onnikalla on samaan aikaan 20 autoa liikenteessä.
Kaluston uusin ajokki on juuri tilattu Scanian Lahden tehtailta, sillä omalta osaltaan Kantola kokee tärkeäksi tukea tilauksellaan suomalaista työtä ja työllisyyttä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva