Työmaa mullistaa liikenteen

Antti Ervasti Kaleva
Oulu Galleria- ja Kauppuri-korttelien rakentaminen vaikuttaa merkittävästi liikenteeseen Isollakadulla tulevien reilun kolmen vuoden aikana. Autoliikennettä joudutaan sulkemaan katuosuudelta ainakin ajoittain, ja myös jalankulkua joudutaan ohjaamaan uudestaan, kun Arina alkaa purkaa kiinteistöjä ja rakentaa Sokos-kauppakeskusta.
"Rakennushanke on niin iso, että liikennejärjestelyjä joudutaan tekemään. Liikenne katkeaa välillä, ja vaihtoehtoisia järjestelyjä tehdään. Ratkaisut sovitaan aikanaan yhdessä kiinteistöjen omistajien kanssa", sanoo kaupungin tekninen johtaja Matti Matinheikki.
Ajoittain kävelykulkureitit saattavat olla kapeita käytäviä, kuten Rotuaarin remontin yhteydessä parina viime vuonna.
Jos ja kun rakentaminen alkaa keskustassa muissakin kortteleissa, kaupungilla liikkuminen ei muutu Matinheikin mukaan sittenkään liian vaikeaksi.
"Rotuaarin remontti oli hyvä esimerkki: työmaa oli iso, mutta liikenne pystyttiin hoitamaan aivan täysin. Sen hankalampia olosuhteita ei Oulun ydinkeskustassa voi enää kehittyä."
Kauppakeskuksen kohdalla Isostakadusta rakennetaan katettu eli päälle rakennetaan katto ja päätyihin tulee lasiovet. Kaupunki on hyväksynyt kaavan, ja katu säilyy sen omistuksessa.
Kaupunginhallituksen hyväksymässä maankäyttösopimuksessa sanotaan, että katetun katuosuuden täytyy olla saavutettavissa ja poistuttavissa molemmista päistä ympäri vuorokauden.
Se tarkoittaa, että kauppakeskuksen ollessa suljettuna molemmissa päädyissä tullee olemaan ovet, joista pääsee kulkemaan.
Kiinteitä rakenteita kuten seiniä ei saa olla muualla kuin päädyissä lasiseinät. Kadun yli saa sopimuksen mukaan rakentaa enintään kaksi siltaa. Myös katteen on oltava läpinäkyvä.
Matinheikki arvelee, että katettu katu on talvisinkin selvästi lämmin tila, mutta todennäköisesti huoneenlämpöä viileämpi.
Arinan päätös investoida Sokos-kauppakeskukseen vauhdittaa todennäköisesti keskustan muiden kortteleiden rakennushankkeita kallioparkin vaikutuspiirissä. Näin arvioi Oulun pysäköinnin toimitusjohtaja Lauri Manninen.
"Vaikka neuvottelut kalliotilojen huoltotilojen sopimuksista ovat edenneet hitaasti, Arinan päätös on selvä merkki siitä, että eteenpäin on päästy."
Manninen kertoo, että Oulun pysäköinti ja yksi iso toimija solminevat sopimuksen parin, kolmen viikon sisällä.
"Lisäksi kolmannen ison osapuolen kanssa päästään jonkinlaiseen neuvottelutulokseen maaliskuun loppuun mennessä. Molemmat liittyvät liikerakentamiseen, eli se tarkoittaa käytännössä vähittäiskauppaa ja toimistoja", hän sanoo.
Arinan kauppakeskuksen valmistelut ovat niin pitkällä, että Galleria-korttelin puolella katutason kiinteistöt ovat tyhjillään Linja 25 -ravintolaa lukuun ottamatta.
Kiinteistöjen purkutyöt alkavat sitä mukaa, kun purkulupa saadaan kaupungilta.
"Tavoitteemme on, että kiinteistömme Galleria-korttelissa olisivat syksyyn mennessä puretut. Sinne tulee hissikuiluja Kivisydämestä muun muassa Pajarinkulman kiinteistön kohdalle", sanoo Arinan markkinointijohtaja Pasi Ruuskanen.
Purettaviksi tulevat myös Uudenkadun puolella Rautakaupankulman ja SRK:n rakennukset.
Ruuskasen mukaan purkujärjestys määräytyy sen mukaan, miten hissikuilujen ylöstulot kallioparkista etenevät.
Kauppuri-korttelissa Sampo-talossa toimivat liikkeet jatkavat toistaiseksi ennallaan.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva