Taidetta pompsahti autokauppaan

Riikka Tuomivaara Kaleva
Oulu Torniolainen Aineen taidemuseo pystytti Ouluun Pop Up Aine -näyttelyn, jonka tilana toimii Aine Oy:n autokauppa Alppilassa.
Pop-up tarkoittaa sananmukaisesti esiin pulpahtavaa, jotain yllätykselliseen paikkaan nousevaa. Näyttely on taidemuseon johtajan Katriina Pietilä-Junturan mukaan tiedettävästi maailman ensimmäinen autokauppanäyttely.
"Miehet, jotka tulevat potkimaan renkaita autokauppaan eivät välttämättä ole niitä tavallisia taidemuseokävijöitä. Kauppojen ohessa voi herätä kiinnostus taiteeseen", Pietilä-Juntura toivoo.
Koska taidemuseon kävijämäärät ovat viime vuosina olleet laskussa, taidemuseo menee sinne, missä ihmiset ovat.
"Ei voi jämähtää paikoilleen. Pop-up-taide on maailmalla nousussa ja me seuraamme mukana. Taidenäyttelyn voi pistää pystyyn vaikka nostamalla auton kuomun ylös keskellä maaseutua."
Oulun Pop-up Aine -näyttelyssä on noin 20 työtä, jotka ovat pääosin oululaisten taiteilijoiden tekemiä. Mukana on muun muassa Niko Hyttisen, Vilho Lammen, Matti Mikkolan, Reijo Hukkasen ja Kaarlo Mikkosen teoksia. Teokset ovat Aineen kuvataidesäätiön kokoelmista, jonka takana on tänä vuonna 90 vuotta täyttävä Aine Oy.
Juhlavuosi näkyy tempauksien lisäksi myös Aineen taidemuseossa, jonka perusnäyttelyn teemaksi tulee Vauhtia ja vaaroja. Näyttelyssä tutkitaan autoilua ja liikettä kuvataiteen keinoin.
Toinen Pop-up Aine -taidenäyttely pystytetään tänään Kemin Aine Oy:n autoliikkeeseen. Oulussa näyttelyyn voi tutustua 24.3. saakka.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva