Sisäinen ääni ja miesten kuoro

Sorry Speech. Petri Sirviön näyttely Oulun taidemuseon Taskussa, Kasarmintie 7, Oulu,
12.5. saakka.

Petri Sirviön
näyttelyn nimikkoteos, alunperin Sydneyn biennaaliin vuonna 2010 toteutettu Sorry Speech nähdään vihdoinkin myös täällä kotikulmilla.
Teoksessa Australian pääministerin Kevin Ruddin vuonna 2008 maan alkuperäisväestölle, aboriginaaleille, pitämä anteeksipyyntöpuhe toistuu kolmen tv-ruudun kautta välillä tyynen rauhallisesti, välillä sylki pärskyen mieskuoro Huutajien jäsenten vuorollaan lausuessa Ruddin sanoja.
Sydneyssä teos sai innostuneen vastaanoton ja tämä on helppo ymmärtää. Oikeastaan Sorry Speech on täydellinen teos suureen, kansainväliseen taidebiennaaliin.
Sen hyvin pelkistetty ja kompakti muoto tarjoaa katsojalle monta tarttumapintaa yhtä aikaa. Teos kytkeytyy niin alkuperäisen esityspaikkansa historiaan kuin globaalimmin alkuperäisväestön ja valloittajien suhteeseen missä tahansa.
Lisäksi on yleisinhimillinen taso. Mitä on pyytää anteeksi? Milloin se on aitoa ja tulee sydämestä, milloin vain tyhjiä sanoja, rituaali vailla merkitystä - tai jopa kornia?
Teoksessa esiintyvät pohjoisen miehet tuovat siihen oman paikkansa ja sijaintinsa; oululaisille tutut kasvot näyttäytyvät maapallon toisella puolella ehkä eksoottisina vierailijoina. Teos rakentaa siltaa täältä sinne ja takaisin ja toimii missä ta
hansa.
Sirviön 25 vuotta jatkunut yhteistyö Huutajien kanssa kantaa hedelmää myös näyttelyn toisessa kuoropohjaisessa teoksessa. Puolikaareen asetetuilla videonäytöillä miesten piiri esittää Monteverdin viisiäänistä madrigaalia rakastetun haudalla. Pimeässä tilassa tyhjä syvyys avautuu myös katsojan jalkojen juureen.
Hyvin yhteen ajastetun näyttelyn kolmas teos on Sirviön omakuva. Jäämassan hengitys: sisäinen ääni ja luontokokemus yhtyvät teollisen konstruktion kaltaisessa tiukassa kehikossa.
Leena Kangas



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva