Railot ja rapakot pitää olla hallinnassa

Jaana Kangas
Tapio Maikkola kuvat
Kaleva
Hailuoto-Oulu Maan ja taivaan rajaa on mahdoton erottaa ajaessaan Hailuodon jäätiellä harmaana talvipäivänä. Kaikki on valkoista.
Ainoita valopilkkuja kaiken valkeuden keskellä ovat eriväriset autot. Noin kahdeksan kilometrin mittaisella jäätiellä kulkee päivittäin satoja autoja, mutta keskellä päivää liikennettä ei voi kuvailla erityisen vilkkaaksi.
Rannalla varoitetaan jäätiellä olevasta vedestä. Jäätien pinta on epätasainen ja siinä näkyy paikoin halkeamia. Matkapahoinvoinnista kärsivälle jäätiellä ajo ei välttämättä ole miellyttävää.
Juha Toppi tuntee Hailuodon jäätien railot ja rapakot. Hän työskentelee Touhu-Palveluissa ja vastaa jäätien hoitamisesta.
Toppi seuraa silmämääräisesti jäätien kuntoa useita kertoja päivässä. Jos railot alkavat elää, Toppi näkee sen. Vuoronvaihdossa on tärkeää, että omat huomiot kerrotaan töihin tulevalle kollegalle.
"Kun jäätiellä kulkee päivittäin, osaa katsoa onko railo tai rapakko kasvanut", Toppi
kertoo.
Topin työpäivä alkaa jo aamuyöllä, kun hän tarkastaa jäätien kunnon ja auraa sen lumesta. Hän huolehtii, että liikennemerkit pysyvät puhtaana ja tiemerkit paikoillaan. Toppi myös mittaa viikoittain jään kantavuuden kairaamalla jäähän reikiä ja mittaamalla jään paksuuden.
Tällä kertaa jäätä ei kuitenkaan voi kairata. Vesi on noussut jään alla niin, että kairaamalla vesi vain nousisi jäälle.
Oulunsalon puoleisella rannalla vesi on jo noussut jäälle tien molemmin puolin. Huoltomiehet yrittävät kuivattaa vettä pukkaamalla lumet syrjään märästä kohdasta.
"Lauhalla ilmalla ongelma on se, että vesi ei jäädy. Pakkasella se jäätyy hetkessä."
Jäätien huoltaminen ei ole yhtä yksinkertaista kuin tavallisen maantien. Esimerkiksi tien auraamisen tarve ja järkevyys täytyy erikseen miettiä, sillä auraaminen kuluttaa jäätietä.
"Pienellä lumisateella olisi koko ajan aurattavaa, mutta aina ei voi lähteä. Emme halua itse rikkoa tietä", Toppi kertoo.
Toisina päivinä jäätien huolto vaatii vain muutaman tunnin, toisinaan töitä painetaan kellon ympäri. Huonolla kelillä tien kuntoa täytyy seurata tiheämmin, ja aina paikanpäällä.
"Kotoa ei voi arpoa, mitä pitäisi tehdä. Tilanne voi olla täysin eri merellä", Toppi huomauttaa.
Jäätie laskee kynnystä tulla Hailuotoon. Jäätie vetää puoleensa myös turisteja ja perheitä, jotka tulevat varta vasten katsomaan meren päällä kulkevaa tietä.
"Kerran opastin lauttaa odottavaa autoilijaa, että tuossa menee jäätie vieressä ja sitä pääsee nopeammin. Hän kertoi, että oli tullut sitä pitkin ja nyt ottaa tarkoituksella lautan takaisin", Toppi kertoo.
Lautta kulkee talvella jäätien vieressä lähes tyhjillään. Ainoastaan isot autot ja ne, jotka eivät uskalla tai halua käyttää jäätietä, valitsevat lautan.
Jäätiellä ajaminen tapahtuu aina omalla vastuulla. Vaikka jäätietä huolletaan ja valvotaan, ei jään kestävyydestä voi luonnollisesti koskaan antaa sataprosenttista takuuta.
Siksi jäätiellä on tiukat säännöt.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva