Jopa 60 kuormaa illan aikana

Markku Rättilä Kaleva
Oulu Kun illan viimeinen paukku kallioparkkitunnelissa on pamautettu alkaa louheen ajo pois tunnelista.
Ralli on melkoinen, sillä joka ilta kallion sydämestä nousee kuutisenkymmentä kivilastissa olevaa kuorma-autoa ja jyryyttää Hallituskatua ja Aleksanterinkatua Pokkitörmälle ja edelleen Kajaaninkadulle.
Jotkut alueen asukkaat kokevat kuljetusten aiheuttaman melun häiritseväksi. Etenkin se, että kuljetukset ajoittuvat illan viimeisille tunneille, harmittaa reitin varrella asuvia.
Louhekuljetukset hoidetaan kuitenkin viranomaisten antamien määräysten mukaisesti, projekti-insinööri Jarkko Meriläinen tunnelia urakoivasta Lemminkäisestä sanoo.
"Meillä on lupa ajaa louhetta ympäri vuorokauden."
Käytännössä kuorma-autoralli alkaa illalla kello 17-20 riippuen siitä, milloin viimeinen räjäytys tunnelissa tehdään. Sen jälkeen räjäytyksestä tulleen kiviaineksen poisajo kestää kolmesta neljään tuntia.
Kun viimeinen räjäytys menee iltakahdeksan tienoille, voi kuljetusrumba venyä yli puolen yön.
"Muutamana iltana ajo on mennyt yön puolelle", Meriläinen myöntää.
Kiven kuljetus illalla on hankkeen kannalta tehokasta. Muista vastaavista hankkeista kertyneiden kokemusten valossa se on hyvä tapa toimia myös kaupunkilaisten näkökulmasta katsottuna.
"Raskaat autot eivät siten ole liikenteen seassa päivällä ja ruuhka-aikoina", Meriläinen toteaa.
Valituksia urakoitsijalle on louhintakuljetuksista tullut ainoastaan yksi. Valitus koski ajoa Rantakadun kautta.
"Periaate on ettei Rantakatua käytetä kuljetuksiin", Meriläinen sanoo.
Pyrkimyksenä viranomaisohjeistuksessa on ollut se, ettei etenkin kesäaikaan muutenkin vilkasta Rantakadun iltaelämää häiritä raskailla kuljetuksilla.
Ohjeistuksessa annettuja asioita on Meriläisen mukaan painotettu kuljetusta hoitavalle aliurakoitsijalle.
Lemminkäinen on pyrkinyt tiedottamaan kaikesta kallioparkin rakentamiseen liittyvästä vaikutusalueella toimiville tahoille, yrityksistä yksityistalouksiin, Meriläinen korostaa.
Kuljetusreitit sanelee pitkälle se, mihin kohteeseen louhetta ajetaan. Kallioparkkiurakan lupahakuvaiheessa ei vielä ollut tarkkaa tietoa siitä, mihin kiviaines sijoitetaan.
Sittemmin kohteeksi tuli Oritkarin satama-alueen laajennustyömaa.
Louhinta tunnelissa on sujunut Meriläisen mukaan niin kuin on suunniteltu.
Työmaa etenee nyt jo tavoitesyvyydessä, eli noin 21 metrissä meren pinnan alapuolella.
Töitä tehdään Aleksanterinkadun ja Torikadun välille sijoittuvan liikenteenjakajan kohdalla, jossa ajoväylä muuttuu leveämmäksi.
Siitä tunnelisto haaroittuu, ja kun maan alla päästään työstämään useampia tunnelinpäitä samanaikaisesti, myös räjäytysten ja pois ajettavan kiviaineksen määrä kasvaa vastaavasti.
Toisella, Hallituskadulle sijoittuvalla sisäänajorampilla louhitaan myös.
Hallituskadun puolelta ajetaan pois vain se kiviaines, mikä syntyy ramppitöistä. Lähes kaikki varsinaisen tunnelin teosta syntyvä louhe kuljetetaan Torinrannan kautta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva