Erityisesti keväällä jaetuksi kerrottu 115 900 euron potti herätti suuttumusta, koska julkista tukea tulkittiin jaetun ilman avointa hakua. Yhtä lailla alaa närästi se, että Poemin toimitusjohtajan tehtävistä syksyllä vuorotteluvapaalle jääneen
Viidelle tuotannolle on Poemin omien sivujen mukaan annettu NFFC testituotantotukea. NFFC tarkoittaa North Finland Film Commissionia, Pohjois-Suomen elokuvakomissiota. Projekti käynnistyi virallisesti viime maaliskuussa. Koska Poem säätiö ei NFFC:n hakuvaiheessa vielä ollut juridinen toimija, Oulun kulttuuritoimi jätti säätiön puolesta kaksi hakemusta.
"Pohjois-Suomen elokuvakomissio toimii tänä vuonna pääsääntöisesti kahtena hankkeena, joista toista rahoitetaan Pohjois-Pohjanmaan liiton ja toista Oulun lääninhallituksen kautta", selvittää komissiota vetävä projektipäällikkö
"Tämä Pohjois-Pohjanmaan liiton hanke, jonka nimi on Pohjois-Suomen elokuvakomissio - testaus- ja tuotanto, niin sitä ei olisi olemassakaan ilman näitä tuotantoja. Nämä tuotannot ovat olleet mukana jo siinä hakemusvaiheessa ja niiden kautta on testattu alueen av-alan infrastruktuurin eli palveluiden, osaamisen ja kuvausympäristöjen toimivuutta."
Myönteisen hankerahoituspäätöksen jälkeen ohjausryhmä nosti huhtikuussa 2006 testituotantojen määrän viiteen. Periferia Productions Oy:lle varattu raha pieneni ja se jaettiin kolmelle saman yhtiön tuotannolle. Uutena mukaan tuli Kinofinlandia Oy, ja se vaati lisärahoitusta, josta päätti Poem säätiö.
"Se (NFFC) on ollut mukana ihan Poemin alkuvuosista. Kun Poemin tehtävä oli luoda niitä edellytyksiä, että Oulun alueella voidaan tuottaa elokuva- ja mediatuotantoja, niin Film Commission perustettiin sitä varten, että se markkinoi tätä aluetta ihan maailmanlaajuisesti", Huotari kertoo.
Pohjois-Suomen elokuvakomission tavoitteeksi on kirjattu viiden elokuvan tukeminen. Niistä neljä on pitkiä elokuvia ja yksi novellielokuva. Arja Huotari kertoo, että testituotannon tulokset analysoidaan joulukuussa 2006 ja raportoidaan sen jälkeen.
"Toimiala alkoi syntyä kymmenen vuotta sitten. Ensimmäisinä vuosina elokuva-alan yritykset ja Poem keskittyivät dokumenttielokuvan kehittämiseen. Pari yhtiötä, kuten Klaffi tuotannot, on noussut kansainvälisiksi tekijöiksi. Seuraava kehitysaskel pitäisi tehdä pitkissä elokuvissa, missä tällä hetkellä on yksi paikallinen yritys Periferia Productions."
"Minusta on hyvä, että saadaan alueelle yksi veturiyritys. Jos saadaan Periferia Productions kunnolla kehittymään pitkän elokuvan tuottamisessa, siitä hyötyvät kaikki. On helpompi mennä maailmalle."
Poemin rahoitusta mukana olleista viidestä tuotannosta on aikaisemmin saanut ainoastaan Salli Koistisen talvisota (5 000 euroa kaudella 2000-2003).
"Esimerkiksi sen Koko puu kuvia täynnä- elikkä sen Palsatuotannon aikana testattiin arthouse-elokuvan toimivuutta ja sitten, miten alue pystyy kompensoimaan esimerkiksi kustannusten kanssa arthouse-tuotantoihin verrattuna," Pauliina Hujanen selittää.
"Suden arvoituksessa oli montakin testausta. Osaamisen taso oli yksi, mikä sen kautta analysoitiin, eli millä tasolla alueen osaaminen on ja miten se toimii. Tuotantoyhtiöt ovat sitoutuneet toimittamaan meille kaikki tarpeelliset raportit, joista me saadaan tehtyä kehityssuunnitelmia tätä aluetta varten näillä osa-alueilla."
Kuka nämä testaukset analysoi?
"Pohjois-Suomen elokuvakomissio ymmärrettävästi. Ja meillähän on siis kaksi työntekijää, minä projektipäällikkönä ja sitten
Komissio rakennettiin verkkosivuineen ja Poemin hankeaikanakin oli ihmisiä, jotka tekivät sen työtä ja se oli osa Poem-projektia."
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>