"Kyllä tämä aivan oikea lentokenttä on", Iin ilmailukerhon puheenjohtaja
Vastikään Iin kentälle ajettiin sorapäällyste. Sepeliä kului kolmisentuhatta kuutiota.
Kun kevät sulattaa lumet, ajetaan soran päälle vielä kerros hienompaa pintamateriaalia.
"Asfaltti on niin suuri investointi, että toistaiseksi se on vielä poissuljettu mahdollisuus", Laukkanen huokaa.
"Tänne voivat kyllä laskeutua myös pienlentokoneet ja pieni reittikone. Kentän toimilupa kuitenkin koskee vain ultrakevyitä koneita", Laukkanen tietää.
Sorosen kentän maasta puolet on vuokrattu Iin kunnalta ja puolet on Laukkasen omistuksessa.
Kentän toiminta on suunnattu ultrakeveille lentokoneille, joita Iin ilmailukerho käyttää. B-luokan ultrakevyet lentokoneet ovat samanlaisia kuin perinteiset pienkoneet, ainoastaan lentoonlähtöpaino on pienempi.
A-luokan ultrakevyet ovat puolestaan moottorilla varustettuja riippuliitimiä.
Ultrakevyt lentokone voi maksimissaan painaa pyörävarusteisena 450 kiloa, ja siihen mahtuu kaksi ihmistä.
Bensiiniksi käy normaali 98-oktaaninen polttoaine, ja koneen kulutus on noin kahdeksan litraa tunnissa. Matkanopeus on noin 150 kilometriä tunnissa.
Yhdellä tankillisella pääsee noin 500 kilometriä, ja koneitten lentokorkeus Iin kentän lähialueella on noin 300 metriä.
Sorosenperä soveltuu oivallisesti harrastelentokentäksi. Paikka on tasainen, maa-aines on routimatonta sorakangasta eikä asutustakaan ole lähistöllä kovin paljoa.
"Ei näistä koneista paljoa ääntä lähde. Maksimissaan moottorin melu on noin 30 desibelin luokkaa. Ilmassa ääntä tuskin huomaa", ilmailukerhon taloudenhoitaja
Puolet lentokentän rahoituksesta tulee TE-keskukselta, ja kokonaiskustannusarvio on noin 80 000 euroa.
Kerhon osuus katetaan talkoilla, lahjoituksilla ja tempauksilla.
Toiminnanjohtaja Laukkanen kiittelee viranomaisten suhtautumista kenttähankkeeseen myönteiseksi.
"Iissä kunnan päättäjät ovat huomanneet kuinka tärkeä julkisuusarvo tällä kentällä on. Eurooppalaiset lentoharrastajat ovat ottaneet jo minuun yhteyttä tullakseen vierailulle Iin kentälle."
Puuhaan saatiin mukaan paikallisia ilmailuintoilijoita, ja kerho virallistettiin saman vuoden syksyllä.
"Samalla hoksasimme, että meillä ei ole lentokonetta eikä kenttääkään", Laukkanen naurahtaa.
Kerholla ei ole tällä hetkellä omaa lentokonetta, mutta sellaisen hankintaa suunnitellaan. Jäsenistöllä on omia koneita, joita on lainattu kerhon toimintaa varten.
"Suunnittelemme myös lentokonehallin ja huoltorakennuksen rakentamista kentän yhteyteen", Laukkanen kertoo. Lentokenttähalliin uppoaisi noin 70 000 euroa.
Iin Ilmailukerho perustettiin 2002. Tarkoituksena on edistää ilmailuharrastusta turvallisesti. Jäseniä on 60.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>