Lennokkaasti lentokonevanerista

Taidenäyttely

Martti Aihan teoksia Galleria Krista Mikkolassa Helsingissä 3.3. saakka.

Arp, Matisse, Kujasalo, Osipow, vaimo, lapset. Heidän kaikkien nimiä kätkeytyy kuvanveistäjä Martti Aihan (s. 1952, Pudasjärvi) uusimman näyttelyn teoksiin. He kaikki ovat tärkeitä Aihan taiteen innoittajia. Vaikutteet lomittuvat fragmentteina taiteilijan omaan käsialaan. Niinpä teoksista voi löytää Jean Arpin teosten kaarevat muotoja, Henri Matissen iloisenkevyitä hahmoja ja värejä, sekä Matti Kujasalon ja Paul Osipowin matemaattisen tarkkoja kuvioita ja sommittelua.

Vaikutteiden listaan voisi liittää myös Aihan arvokkaat perinnöt kotoa Pärjänsuolta: lennokkaan luovuuden, käsillä tekemisen taidon sekä silmien ja käsien hyvän yhteistyön. Sillä nämä asiat ne ovat kuitenkin olleet kaikkein pohjimmaisena tässäkin näyttelyssä, nyt henkäyksenohuiden konstruktioiden suunnittelussa ja työstämisessä paperista ja lentokonevanerista.

Ja nykytaide kaikissa muodoissaan voi aina muistaa taiteen uusia uria aukoneet avantgardistit 1900-luvun alun alusta. Aihan näyttelyssä muistikuvat lentävät erityisesti venäläisiin avantgardisteihin. Matisselle omistettu iloinen Punainen voisi yhtä paljon kertoa Vladimir Tatlinin lentämisen haaveesta.

Näyttelyn teoksissa on monia Aihan aikaisimmista teoksista tuttuja vapaasti assosioituvia, kaarevia ja lieskamaisia muotoja ja sitten kuin kontrastina tiukkoja geometrisiä kuvioita. Pyöreys ja kulmikkuus ovat kuitenkin kussakin teoksessa yhtä ja samaa määrätietoisesti etenevää jatkumoa. Perusvärit pallokuvioineen säestävät muotojen jatkumoa tarvittavalla herkkyydellä tai voimalla, ilolla tai vakavuudella.

Varjot ovat aina olleet tärkeä osa Aihan teoksia. Ne luovat seinälle kevyitä, itse teosta täydentäviä rinnakkaisia elementteja.

Katsojan luovuutta on teosten kokonaisuuden sekä yksityiskohtien ja tunteiden hahmottaminen. Catherine sisältää enkelin, Lasihelmipeli lapsen kädenjäljen. Estetiikkaa on olympialaisten aikaan hyvin isänmaallinen, muulloin yhteispohjoismainen.

Monen teoksen kokonaisuus hahmottuu iloiseksi Pelle Peloton -hahmoksi, mutta Peilikuva ja sen varjot luovat pysähdyttävän sakraalin, hiljaisen ja herkän kokonaisuuden.

RIITTA MÄKELÄ

Lentäen eteenpäin. Martti Aihan veistos Punainen materiaalinaan paperi ja lentokonevaneri.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva