Henkisissä kilpailuissa bassonsoitto oli valttia

Jousisoitinkilvan lauantaipäivä

Oulun ja Lapin läänien jousisoitinkilpailujen A-sarja Kajaanissa kaukametsän salissa 23.2. Mukana 19 soittajaa.

Tuomaristo sanoi sanansa eikä suurempaa urputusta Kaukametsän käytävillä lauantai-iltana kuulunut. Harva oli edes jaksanut seurata liki kymmentuntista kisaa alusta loppuun.

A-sarjan voiton vienyt Tuomo Matero (kontrabasso), kakkosiksi sijoitetut Eeva-Leena Saari (alttoviulu) ja Eero Ignatius (kontrabasso) sekä kolmanneksi tullut Matias Lahti (viulu) ovat kaikki lahjakkaita muusikkoja, jotka ansaitsivat tulla esille nostetuiksi.

Nimenomaan kontrabassonsoittajien paraatimarssi oli huomionarvoista.

A-sarjassa kilpailleesta kolmesta basistista kaksi sijoittui kärkikolmikkoon ja kolmaskin heistä, Juha Kleemola Oulun konservatoriosta, pokkasi itselleen erikoispalkinnon.

Suuri osa kunniasta lankeaa tietysti basistien päteville opettajille: Jorma Lappalaiselle, Juha Nääpälle ja Hannu Murrolle.

Kuitenkin tällaisissa katselmustyyppisissä ikäkausikilpailuissa jää ainaiseksi ongelmaksi se, että eri instrumenttien arvostelua on lähes mahdotonta vääntää yhteismitalliseksi.

Soittamisesta ei millään saa moniottelua, jossa eri lajien pisteytykset olisi mahdollista yksiselitteisesti sopia.

Soittotuomarit voivat yrittää keskittyä enemmän musiikin välittymiseen, kuten he nyt kuulemma tekivät, mutta perusongelma ei siitä mihinkään katoa: bassolla on basson metkut ja ohjelmisto, ja viululla viulun.

Kajaanin A-sarjan palkintolistalta ei myöskään voinut lukea esimerkiksi sitä, miten paljon lahjakkuutta ja haasteisiin tarttumisen intoa ilmeni palkinnotta jääneiden viulistien suorituksissa.

Toivottavasti edes kilpailujen jälkeisistä tuomaripalautteista näille soittajille selvisi, ettei heidän pidä luulla kuuluvansa tasaisenharmaaseen massaan, koska todellisuus on aivan toista.

Lukuisia hienoja hetkiä jäi A-sarjan maratonsessiosta lakkariin; niistä ehkä herkimpänä Haapaveden kansalaisopistossa opiskelevan Tiinaliisa Ervastin (erikoispalkinto) kokonaisvaltainen ja luontaisen vastaansanomaton heittäytyminen Elgarin sellokonserton virtaan.

Ei tosiaankaan mietityttänyt, pitikö Ervastin vielä uransa tässä vaiheessa kokeilla Elgaria, koska kaikesta vaistosi että piti.

Popperin Elfentanzista saattoi jo olla toistakin mieltä.

Voittaja, Kainuun musiikkiopistossa opiskeleva Tuomo Matero tulkitsi Dittersdorfin konserton I ja II osat pehmeällä basson äänellä elegantisti ja nätisti.

Pakollisen numeron, Teppo Hauta-ahon ”helpon virtuoosikappaleen” (Allegretto, con spirito) hän sai svengaamaan, mikä kilpailutilanteessa oli muusikon merkki.

Oulun konservatorion basisti Eero Ignatius osoittautui hänkin ilmeikkääksi taiteilijaksi. Bodan Concertinossa ja Russelin Aria da Capossa kiinnittivät huomiota tulkinnallinen elävyys ja liukkaasti basson kaulalla liikkunut vasen käsi.

Alttoviulisti Eeva-Leena Saari, Johanna Leponiemen oppilas Oulun konservatoriosta, sai soittimensa resonoimaan solistisen täyteläisesti.

Puhtaus hänellä ei ollut kaikin kohdin täydellistä - mikä näissä kilpailuissa oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus - mutta paneutuminen ja uskallus tekivät Eeva-Leena Saaren alttoviulismista kiinnostavaa.

Viulisti Matias Lahti tulkitsi I ja II osan Bruchin Viulukonsertosta g-molli ja Bartokin Romanialaiset tanssit. Oulun konservatoriossa hänen opettajanaan toimii Sergei Sarkissiants.

Matias Lahdessa on virtuoosin potentiaalia yllin kyllin, kunhan hän saa tiheän vibratonsa paremmin asettumaan ja löytää soittoonsa enemmän herkkiä vivahteita hehkutuksen vastapainoksi.

Parempi viulu auttaisi, joten apurahojen jakajat, pistäkää nimi muistiin.

ESKO AHO

Esko Aho

Irtiotto kilpailutunnelmasta. A-sarjassa kilpailleille Oulun konservatorion kontrabasisteille, Eero Ignatiukselle ja Juha Kleemolalle, jäi lauantaina aikaa myös jammailuun Kaukametsän lavalla.

Esko Aho

Järkäleen kimpussa. Kempeleläinen viulisti Marika Löija (16) Oulun konservatoriosta soitti A-sarjassa vapaavalintaisenaan ensimmäisen osan Brahmsin vaativasta viulukonsertosta. Riskinotto ei tällä kertaa tuonut palkintoa, vaikka esitys olikin rohkea ja päättäväinen.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva