Jäälin risteys Kiimingin kiperin liikenneongelma

Antti Ervasti

OULU Kiimingin liikenneturvallisuuden ongelmallisin kohta on Jäälin taajaman kohdalla oleva risteys, jossa Jäälistä Kuusamontielle yrittävän on miltei mahdoton päästä ruuhka-aikoina. Jäälin ja Kiimingin taajamien liikenneturvallisuus sekä viihtyisyys tullaan selvittämään perusteellisesti Kiimingin liikenneturvallisuussuunnitelmassa.

Valtatie 20:n parannussuunnitelma Oulun ja Kiimingin välillä on ollut vuosia vireillä, ja luultavasti tulee olemaan pitkään vain vireillä, vaikka liikennemääräänsä nähden tieosuus on luvattoman turvaton. Tiehallinnon Oulun tiepiirin tienpidon tarpeista vastaava Markku Tervo myöntää, että asia on suorastaan alueen häpeäpilkku.

Rahoitus tienparannuksen toteuttamiseen odotellaan saatavaksi vasta vuoden 2005 jälkeen, kun uusi hallitus on ollut virassa jonkin aikaa. Tervo sanoo, että asiassa ei ole paljon edistytty, mutta hanke on nousemassa tiepiirin ykköskohteeksi Lentokentäntien ja Nelostien perusparannusten jälkeen.

Suunnitelma käsittää muun muassa tien muuttamisen nelikaistaiseksi moottoritieksi, joidenkin risteysten paikkojen muuttamista ja niiden turvallisuuden parantamista. Tien linjaus tulisi hieman muuttumaan Jäälin ja Kiimingin kohdilla.

Ylikiimingintien risteys siirtyisi suunnitelman mukaan toista kilometriä Kuusamoon päin nykyisestä paikastaan Kalakaverin rakennuksen kohdalta. Vasemmalle lähtisi kokonaan uusi liittymä Kiimingin yrityspuistoon.

Tiepiiri ja Kiimingin kunta neuvottelevat, voitaisiinko yrityspuiston liittymä rakentaa ennen kokonaissuunnitelman toteuttamista.

Yrityspuiston nykyinen liittymä Neste-huoltoaseman kohdalla jää ennalleen. Uusi liittymä helpottaisi kasvavan yrityspuiston liikennepainetta.

Jäälin risteysten tapaan Ylikiimingintien risteys on erittäin hankala nykyisellään.

”Jos oikein hyvin menee, työ voitaisiin toteuttaa jo ensi vuonna”, Tervo arvioi.

Turvallisuus selville

Kiimingin liikenneturvallisuussuunnitelman teosta vastaavat kunta, Oulun lääninhallitus ja Oulun Tiepiiri, ja siinä kartoitetaan kaikki mahdolliset liikenneturvallisuuteen ja siihen liittyvät asiat. Liikenne- ja viestintäministeriö myönsi hankkeeseen 10 000 euron (60 000 markan) avustuksen.

Kokonaiskustannukset suunnitelmassa ovat 50 000 euroa (300 000 markkaa), josta kunnan osuus on noin puolet ja Tiehallinto kustantaa toisen puolen. Liikenneministeriön avustus koskee kunnan kustannuksia.

Vuoden loppuun mennessä valmistuva suunnitelma pyrkii selvittämään kaiken oleelliseen kunnan liikenneturvallisuudesta. Arvioitavina ovat tieverkosto, kevyt liikenne, joukkoliikenteen toimivuus ja Kiimingin sekä Jäälin taajamien yleinen turvallisuus sekä viihtyvyys.

Jääliin johtaa kaksi risteystä, joista Oulusta katsottuna jälkimmäinen on äärimmäisen vaarallinen. Suunnitelmassa etsitään ratkaisut liikenneturvallisuuden parantamiseksi mainituissa paikoissa.

Kunnan tekninen johtaja Oiva Rantala kertoo, että toinen selkeä ongelmapaikka on Kiimingin kirkonkylän linja-autopysäkkien ahtaus. Esimerkiksi kunnantalon edessä oleva pysäkki ruuhkautuu aamuisin, kun useita linja-autoja on menossa peräkkäin kaupunkiin, ja pysäkille mahtuu vain yksi bussi kerrallaan.

Rantala arvioi, että paras vaihtoehto on lisätä pysäkin tilaa.

Kaikkiin kiiminkiläisiin talouksiin lähetetään kysely, jossa kuntalaiset voivat itse ottaa kantaa ja vaikuttaa omaan liikenneturvallisuuteensa.

Yhteyttä löytyy

Liikenneministeriö myöntää kannustinrahaa liikenneturvallisuussuunnitelmiin vuosittain. Oulun läänistä hakivat täksi vuodeksi Kiimingin ohella Tyrnävä ja Kajaani. Kiimingissä edellinen liikenneturvallisuussuunnitelma on 12 vuotta vanha, ja liikennekasvatussuunnitelma puuttuu kokonaan.

”Oulun läänin kunnat ovat valtakunnassa pisimmällä näiden suunnitelmien teossa, ja liikenneturvallisuuskehitys täällä ollut myönteinen. Kai siinä jokin yhteys on”, arvioi Oulun lääninhallituksen liikennesuunnittelija Leo Oja.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva