Pienikin voi olla kansainvälinen

Marjoniemen lomakylä Pyhäjärvellä sai arvostetun matkailupalkinnon

Seppo Kangas

PYHÄJÄRVI Marjoniemen lomakylää Pyhäjärven eteläpäässä voi hyvällä syyllä kutsua idylliseksi. Se ei kilpaile koollaan, mutta silti se on hankkinut jo kansainvälistä mainetta. Erityisesti saksalaiset elämysmatkailijat ovat löytäneet tiensä Marjoniemeen ja vieläpä talvella.

”Suomalaisilla matkailukohteilla ei ole mitään hävettävää kansainvälisesti, kun puhutaan siisteydestä, tasosta ja laadusta. Meidän ainoa ongelmamme on saada matkailijat löytämään tiensä tänne. Jos siinä onnistuu, tyytyväisiä asiakkaita on tarjolla”, sanoo Katariina Auvinen, lomakylän emäntä ja yrittäjä yhdessä miehensä Matti Auvisen kanssa.

Marjoniemen lomakylä sai kuun vaihteessa kansainvälisen Trade Leaders´ clubin palkinnon tänä vuonna ainoana suomalaisena matkailuyrityksenä. Palkinnon saajia oli 183 120 maasta. Palkinto perustuu järjestön jäsenten suosituksiin, joita he ovat antaneet käytettyään yrityksen palveluja.

”Palkinto ja jäsenyys tässä järjestössä avaa liikeyhteyksiä ja väylän keskustelupöytiin, joissa matkailun kansainvälisiä asioita pohditaan”, Katariina Auvinen kertoo.

Marjoniemen lomakylä on jo 35-vuotias yritys, mutta vasta muutama vuosi sitten Auvisen yrittäjäpariskunta aloitti yrityksen voimakkaan kehittämisen ympärivuotiseksi matkailukohteeksi. Alueella tehtiin isoja investointeja aina jätevesien käsittelystä alkaen päätyen lopulta hotelli-ravintolana toimivan päärakennuksen rakentamisen vuonna 1998.,

”Kolmessa vuodessa sesonki on nostettu kolmesta kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen vuodessa. Talvella meillä on tilaa 32 hengelle ja kesällä 137:lle. Lisäksi meillä on 100 matkailuvaunupaikkaa”, Katariina Auvinen luettelee.

Konseptin pitää olla monipuolinen

Katariina ja Matti Auvinen korostavat, että pieni ja syrjäinen matkailuyritys ei voi lokeroida itseään liikaa. Yrityskonseptin on oltava monipuolinen, sillä yrittäjän leipä koostuu pienistä palasista.

”Majoituksen lisäksi meillä on panostettu ruokaan. Matti on intohimoinen kokki. Itse rakastan kattamista”, Katariina Auvinen mainitsee.

Majoituksen ja ruokapalvelujen lisäksi lomakylästä löytyvät lohilammikko, tanssilava, vesiliikuntavälineet ja 15 hehtaaria ”siilitukkanurmikkoa”.

”Perheet ja seniorimatkailijat ovat pääkohderyhmänä. Lisäksi järjestämme leirikouluja hää- ja muita juhlapalveluja, koulutustapahtumia, pikkujouluja ja niin edelleen. Kuulumme leirintäalueiden verkostoon, joten kesällä tänne poikkeaa läheiseltä nelostieltä runsaasti satunnaisia matkailijoita”, kartanon emäntä kertoo.

Saksalaisturisti tulee talvella

Kansainvälisille markkinoille lomakylä on mennyt tosissaan. Saksassa yrityksellä on yhteistyökumppanina iso matkatoimisto ja virityksiä Ranskan suuntaan tehdään parhaillaan. Kesällä liikkuu luonnollisesti myös ulkomaalaisia matkailijoita satunnaisesti.

”Saksalaiset haluavat tulla tänne talvella. Lumi, jää, pilkkiminen, hiihtäminen ovat heille eksotiikkaa.”

Marjoniemen lomakylässä on panostettu vahvasti ympäristöasioihin. Alueelle on rakennettu tehokas jätevedenpuhdistus, ja jopa lämmitysenergia otetaan maalämpönä järven pohjasta.

”Saksalaiset arvostavat näitä asioita. He pitävät myös siitä, ettei miellä ole pihassa asfalttia eikä aluetta ole aidattu. He saavat kotonaan olla tarpeeksi aitojen sisällä asfalttiviidakossa”, Katariina Auvinen sanoo.

Työnjako toimii. Katariina Auvinen on intohimoinen kattausten tekijä, kun Matti Auvinen puolestaan viihtyy keittiössä.

Pronssiveistos palkintona. Katariina ja Matti Auvinen hakivat Espanjasta saakka kansainvälisen matkailupalkinnon, jonka tunnuksena on taisteleva härkä -veistos.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva