Uuden ja vanhan tasapeli

Konsertti

Oulun kaupunginorkesterin konsertti Madetojan salissa 14.2. Kapellimestarina Arvo Volmer; solistina Matti Rousi, sello.

Suuren orkesterin hehku ja teho olivat valttia Oulun kaupunginorkesterin yhteiskonsertissa musiikinopiskelijoiden Oulu Festivon kanssa. Arvo Volmerin johtama kokoonpano teki vireän ja professionaalin vaikutelman.

Avausnumero Maurice Ravelin Rhapsodie Espagnole soi muhevasti. Alkusoiton öiset tunnelmat välittyivät uskottavin vivahtein. Malagueñan poljento ja rehevä sointi miellyttivät. Ferian kiihkeä loppupiruetti oli tehokas mutta rytmisesti hieman kömpelö.

Erkki-Sven Tüürin sellokonsertto (1997) kuultiin Suomen ensiesityksenä. Tähän asti teos oli vain tilaajansa käytettävissä. Konsertto on oikea nykymusiikin helmi, joten esitysoikeuksien vapautuminen on musiikinystävien yhteinen onni.

Tüür on onnistunut muokkaamaan eri periodeista, genreistä ja opeista koostuvan kirjavan materiaalinsa hämmästyttävän loogiseksi kokonaisuudeksi. Sellokonsertto kuulostaa nykyaikaiselta - se tuntuu kuvastavan tarkasti juuri tätä moniarvoista ja kehittynyttä mutta samalla kaoottista ja hapuilevaa aikakautta. Tällaista musiikkia ei sävelletä norsunluutornissa.

Teesi ja antiteesi vuorottelevat. Jossakin soi kaunis melodia samalla kun toisaalla sektio summaa yhteen laajoja klustereita. Sitten yksittäinen ääni punoo kaksitoista sävelsarjaa puhtaan mollisoinnun kiusaksi. Välillä selkeä bassolinja tarjoaa kurkistusaukon tiheän tekstuurin läpi.

Rinnakkaisia ja vastakkaisia tasoja on aina useita. Johtopäätösten teon säveltäjä jättää kuulijalle.

Solisti Matti Rousi eläytyi intensiivisesti konserton syövereihin. Hänen tulkintansa kattoi laajan tunnekirjon painajaismaisesta kauhusta romanttisen surumieliseen tunnelmointiin.

Orkesteri tulkitsi musiikkia notkean vivahteikkaasti. Volmer poimi esiin herkullisia resonansseja: sellon flageoletti liukeni viulusektioon, vibrafoni siivilöityi pintaan sointujen päätteeksi. Kapellimestari ennätti vieläpä avustamaan solistia hankalan kohdan sivunkäännössä.

Hienon kantaesityksen jälkeen paluu romantiikan kauteen tuntui aluksi taantumalta. Hector Berlioz'n Fantastinen sinfonia puolusti kuitenkin paikkaansa. Volmer käytti hyväkseen ison orkesterin parhaat resurssit ja rakensi äärimmäisen tehokkaan, tihentyvän draaman.

Alun haaveilut eivät vielä luvanneet mitään poikkeuksellista, mutta siinä kohden, missä ohjelmasinfonian sankarilla asiat alkoivat mennä huonosti, konserttiyleisö alkoi olla myyty.

Päättävät osat Marssi mestauslavalle ja Sapattiyön painajainen olivat ehkä voimaperäisintä ja tehokkainta orkesterikylpyä, mitä Oulussa on kuultu. Berlioz'n traagiset näyt todentuivat groteskin väkevänä sointimyrskynä.

JUHA SUTELA

pekka ala-aho

Sellisti Matti Rousi. Oulun kaupunginorkesterin solisti eläytyi intensiivisesti Erkki-Sven Tüürin sellokonserton syövereihin.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva