Raahesta laivataan autoja Afrikkaan

Timo Myllykoski

RAAHE Kolmisenkymmentä käytettyä autoa odottaa Lapaluodon satamassa laivamatkaa kohti lämpimämpiä ajokelejä. Määränpäänä on Afrikka, missä takavetoisten 1980-luvun autojen kysyntä vaikuttaa rajattomalta.

Saloisten Automarketin yrittäjä Esko Pahikka-aho on välittänyt käytettyjä autoja Suomesta puolentoistavuoden ajan. Raahen kautta Afrikan teille on kulkeutunut jo useita satoja autoja, ja lisää on luvassa.

”Menekkiä tuntuu olevan. Melkein riitelevät, että kuka ne autot saa”, toteaa Pahikka-aho ja kertoo saaneensa viimeksi muutama päivä sitten puhelun, jossa tiedusteltiin missä ajassa hän pystyy toimittamaan sata Toyota Corollaa ja Carinaa.

Pahikka-aho ei luvannut mitään. Hän sanoo, ettei lupaa koskaan muuta kuin sen, mitä hänellä on. Toisaalta hän sanoo, että haluttuja autoja pystyy keräämään varsin joutuisasti.

Pakistanilaiset kauppakumppaneina

Esko Pahikka-aho toimittaa autoja pääasiassa pakistanilaisille välittäjille, jotka huolehtivat autot edelleen Afrikkaan. Pakistanilaisten harjoittamaa autojen keräilyä rahoitetaan Belgiasta ja Tanskasta käsin.

Nyt Lapaluodon satamassa olevassa erässä on autoja kolmelle eri välittäjälle. Osa autoista menee Afrikkaan Belgian, osa Tanskan kautta. Välillä autoja laivataan myös suoraan Somaliaan.

Autoja kysellään Pahikka-ahon mukaan jatkuvasti. Vaikka joukkoon mahtuu aina huijareitakin, on pakistanilaisten kanssa kaupankäynti sujunut.

”Pakistanilaiset eivät ymmärrä itse autojen päälle juuri mitään, mutta uskovat, kun sanon mitä milloinkin on tulossa. Vastaavasti hekin ovat hoitaneet asiansa tännepäin eli ovat olleet ihan rehellisiä.”

Afrikkaan menevät autot Esko Pahikka-aho kerää pääasiassa Raahen lähiympäristöstä. Tosin välillä autoja on haettu aina Mikkelistä ja Kuusamosta saakka. Kilpailua autojen välittäjien kesken ei ole juuri syntynyt.

”Tällaisia, jotka tekevät sen ihan virallisesti kirjanpidon kautta, en tiedä tässä lähistöllä montakaan.”

Pakettiautot muuttuvat busseiksi

Yleensä Afrikkaan viedään takavetoisia ja mahdollisimman yksinkertaisia autoja, koska niiden huoltaminen on helpompaa. Siksi esimerkiksi vuoden 1980 Toyota Liteacesta saa paremman hinnan kuin kymmenen vuotta uudemmasta mallista.

”Minulle on justiinsa sama, kunhan ostavat. Minä en välitä millä perusteella ostavat”, Esko Pahikka-aho naureskelee.

Alussa häneltä pyydettiin paljon pikkubusseja, mutta nyt kelpaavat pakettiautot. Haluttuja malleja ovat Toyotan Hiace ja Liteace sekä Nissan Urvang.

”Ne tekevät pakettiautoista busseja. Suurin osa niistä menee Afrikassa takseiksi.”

Vaatimukset autojen kunnosta ovat koko ajan kasvaneet ja nyt Afrikkaan menee Suomenkin mittapuun mukaan hyviä autoja. Mieluisin hintaluokka ostajille on alle 2 520 euron (15 000 markan) autot, mutta kaupaksi käyvät myös sellaiset autot, joista Suomessa pyydetään vielä noin 4 200 euroa (25 000 markkaa).

”Enää eivät mene ruosteiset kaupaksi, ne tulevat niille yliherkiksi. Ne haluavat, että autossa pitää olla näköäkin”, Pahikka-aho toteaa.

SITAATTI: Ranskan siirtomaa-alueilla farmari-pösö on ykkösauto. Ne ovat siellä pösö-miehiä.

Esko Pahikka-aho

yrittäjä

Timo Myllykoski

Laivaan ja matkaan. Lapaluodon satamasta on jälleen lähdössä erä autoja kohti Afrikkaa. Yrittäjä Esko Pahikka-ahon mukaan hyvät kuljetusyhteydet ovat edellytys koko myyntitoiminnan kannattavuudelle.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva