Helppoheikki ei jätä kauppaa tekemättä

Antti Ervasti

OULUNSALO ”Yksikään asiakas, joka on vähääkään ollut myyntikojustani kiinnostunut, ei ole jättänyt tekemättä kauppaa kanssani. Jos joku on ollut työtä ja rahaa vailla, olen ymmärtänyt sen ja sanonut, että nyt ei rahaa paljon tarvitakaan”, kehaisee Suomen toiseksi parhaaksi helppoheikiksi Kuopion tammimarkkinoilla pari viikkoa sitten valittu oulunsalolainen Timo Hirvonen, 63.

Mestarimyyjien kilpailussa arvioidaan, kuinka hyvin torikauppiaat saavat yleisön koukkuunsa. Ratkaisevinta on puheen sujuvuus ja sen sisältö, tällä kertaa vaakakupissa painoi Hirvosen mukaan myös tuotteiden kiinnostavuus ja laatu. Hirvonen on menestynyt helppoheikkinä neljänä aikaisempana vuonna.

Asiakkaita houkutteleva torimyyjä tarvitsee näyttelijän lahjoja ja ehtymättömän muistivaraston erilaisia tarinoita ja sutkauksia. Edellinen on Hirvosen mukaan synnynnäistä, jälkimmäiset ovat tarttuneet mukaan vuosien varrella markkinoita kierrellessä.

”Olen kerännyt paikallisia tarinoita ja kertoilen niitä kronikoina yleisölle. Yhden tarinan sain Joensuun markkinoilla eräältä naispuoliselta asiakkaalta, joka kertoi asuvansa järven rannalla kaukana kaupoista ja postista sekä syövänsä ”kalluu” (kalaa) aamusta iltaan. Hän kertoi asian niin hyvin, että panin mieleen joka sanan”, Hirvonen kertoo.

Hirvosta ihastutti se, että nainen kehui postitonta ja pankitonta elämää stressittömäksi.

”Pian postit lakkautettiinkin maaseudulta, näin kaukaa viisas oli tuo nainen”, Hän naureskelee.

Hymyilevä asiakas ostaa

Hirvonen aloittaa palkitun myyntitapahtumansa kilisyttämällä soittokelloa ja huutamalla että nyt syömään. Sitten hän esittelee tuotteitaan ja maistattaa niitä.

”Tuote esitellään mahdollisimman myyvästi, minkä jälkeen kauppa syntyy. Minulla on 21 tuotetta, jotka kaikki on tehty kalasta. Esimerkiksi ahven-, lohi- ja mätipihvejä ei ole kellään muulla”, Hirvonen innostuu esittelemään.

Ehdoton valtti asiakkaan saamiseksi on huumori. Hirvonen sanoo, että totista asiakasta ei saa koskaan ostamaan mitään. Hänet on ensin saatava hymyilemään.

”Asiakkaasta aina huomaa, mikä häntä kiinnostaa. Sen jälkeen hänelle voi alkaa esitellä juuri sitä tuotetta”, hän sanoo.

Hirvonen laskee olevansa turuilla ja toreilla myymässä 150 päivää vuodessa, joista kertyy ilometrejä autoon 83 000. Syksyisin markkinoita on tiheään, ja joskus vierähtää parikin viikkoa käymättä kotona.

”Yöt ollaan tiellä ja päivät myydään. Ainoa huolestuttava asia onkin turvallisuus. Tämä on mieleistäni hommaa, koska pääsen kuulemaan ihmisiä. Aina siinä sivussa syntyy kauppa”.

Kovan tahdin jaksaa, kun pääsee välipäivinä itse kalastamaan. Tälläkin viikolla Hirvonen on saanut verkoilla siikoja, ja paraikaa on alkamassa norssin mädin keruuaika.

Kylläpä nukuttaa

Eläkeikää lähestyvällä helppoheikillä on oma poika Jari Hirvonen jatkamassa yritystä, joka valmistaa toreilla myytäviä kalatuotteita. Markkinoilta Timo Hirvonen ei malta olla pois eläkepäivinäkään, jos vain terveyttä riittää.

”Aion kulkea pojan mukana markkinoilla. Siellä on aina mukana paljon vanhoja markkinamiehiä, joiden kanssa sitten poristaan”.

Hirvonen laulaa luikauttaa pätkän ja antaa tyylinäytteen myyntityöstään:

”Tästä saatte kaikkea: mätipihviä, ahvenpihviä, lohipihviä, tuosta kymmenen kappaletta ja viisi euroa. Helppo tehdä: perunamuusia lämmäyttää lisukkeeksi niin kylläpä se nukuttaa”.

Pekka Peura

Sana hallussa. Kapteeninlakki ja soittokello ovat Suomen toiseksi parhaan helppoheikin, Timo Hirvosen varusteet.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva