Syöte satsaa kelkkailuun

Heikki Ketola

PUDASJÄRVI Iso-Syötteen kaksipäiväinen moottorikelkkatapahtuma täytti matkailukeskuksessa ja sen lähialueella olevat vuodepaikat viimeistä sijaa myöten.

Lauantaina väkeä saapui runsaasti myös muualta, kun ohjelmassa oli koko päivän kestänyt 200 kuljettajan moottorikelkkakilpailu. Tuolloin yleisöä laskettiin liikkuneen kilpailupaikoilla reilusti yli 2 000 henkeä.

Hiihtokeskus Iso-Syöte Oy:n hallituksen puheenjohtaja Jorma Terentjeff oli tyytyväinen yhtiönsä yhdessä Lapin Moottorikelkkailijoiden kanssa järjestämään tapahtumaan. Hänen mielestään Syöte soveltuu niin maastonsa, lumiolojensa kuin keskeisen sijaintinsakin puolesta mitä parhaimmin sellaisen pitopaikaksi. Pudasjärven suurimpana talvitapahtumana se aiotaankin pitää myös jatkossa.

Hänen suunnitelmissaan on kehittää nyt ensimmäisen kerran pidettyä tapahtumaa niin, että yhä useammat lajin harrastajat ottaisivat Syötteen osoitteekseen. Se vaatisi alueen majoituskapasiteetin lisäämistä edelleen, mutta myös sinne suuntautuvan reitistön kohentamista.

”Toki kunnat nytkin käyttävät varojaan reitteihin, mutta paljon parempaan kuntoon ne pitäisi saada”, Terentjeff sanoi. Hän mainitsi puutteita löytyvän muun muassa levähdys- ja ohituspaikkojen määrässä ja väylien pohjan laadussa.

”Tavoitteena voisi olla, että kolmessa vuodessa täältä johtaisi joka taholle erinomaiset reitit.” hän viestitti.

Terentjeffin mukaan Syötteen nostamista kelkkakansan ykköskohteeksi tullaan edistämään rakentamalla muun muassa erityinen safaritalo parin vuoden sisällä Romekievarin seudulle tulevaan liikekeskukseen. Talosta löytyisi palveluja sekä yritysasiakkaille että tavallisille moottorikelkkailijoille - aina lapsia myöten.

Kelkkatietouden tyyssijaksi

Myös alan seminaarin toteuttaminen tapahtuman yhteydessä on kaavailuissa.

”Sellaiselle foorumille, mistä saisi kerralla kaiken tietämyksen nopeasti kehittyvältä alalta, luulisi olevan kysyntää. Oulun läheisyyden ansioista Syöte olisi kelkkojen maahantuojille sekä valmistajillekin helposti saavutettava kohde.”

Terentjeff ei tietenkään halua, että moottorikelkkailu jyrää Syötteen talvessa muut aktiviteetit alleen, vaan sitä tulee kehittää luonnon ja muiden alueella liikkuvien ehdoilla ”ketään terrorisoimatta.”

”Kyllä kelkkailukulttuurissa vielä paljon kehittämistä on. Myös koneiden kasvaneiden tehojen takia turvallisuuteen liittyvät asiat tulee pitää keskusteluissa”, hän muistutti.

Moottorikelkkaendurossa parasta antia yleisölle olivat Iso-Syötteen rinteessä käydyt erikoiskokeet paritaisteluineen. Illan hämärryttyä valtakunnan huippua edustaneet kilpailijat ajoivat vielä leikkimielisen hyppykisan.

Suomen Moottoriliiton kalenteriin saadun kilpailun läpiviemiseksi tarvittiin runsaasti talkooväkeä. Kaikkiaan heitä oli noin 70 henkeä, joista noin puolet Lapin Moottorikelkkailijoiden kouliintuneita kisajärjestäjiä.

Turvallisuuden takaajana kisapaikalla oli valmiusasemissa Sepe-pelastushelikopteri.

Heikki Ketola

Vauhtia olla pitää. Raahen Moottorikelkkailijoiden Niko Puputti pöläytti lunta yleisön sekaan 500 kuutioisten rinne-erikoiskokeessa.

Heikki Ketola

Vielä puutteita. Jorma Terentjeffin mielestä Syötteelle suuntautuva kelkkareitistö tulisi saada erinomaiseen kuntoon kolmen vuoden sisällä.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva