Perusturvan henkilöstö sitoutunut laatuun

Anne Hentilä

KUUSAMO Koko perusturvan henkilöstö on Kuusamossa mukana palvelujärjestelmän kehittämisohjelman luomisessa. Takana on kaksi itsearviointia, joiden perusteella on syntynyt runsaasti erilaisia kehittämishankkeita. Nyt tehdyssä ulkoisessa arvioinnissa todettiin henkilöstön olevan työhönsä sitoutunutta ja innostunutta.

Laadun kehittämistä perusturvassa on tehty jo pitkään. Viime vuonna aloitetun King`s Fund -menetelmään perustuvan laadunhallinnan kehittämisen tavoitteena on laaduntunnustus. ”Henkilöstölle tämä on ollut suuri oppimisvaihe”, kertoi kaupungin perusturvajohtaja Hannu Kallunki.

Ulkopuolinen arviointiryhmä arvioi neljän päivän aikana perusturvan sekä muutaman yksityisen palveluntuottajan palveluiden toimivuutta ja laatua. Arviointiraportti valmistuu huhtikuussa ja päätöksen laaduntunnustuksen myöntämisestä tekee laaduntunnustusneuvosto.

Arviointi tehtiin etukäteen lähetyn kirjallisen aineiston sekä haastattelujen perusteella. Kaikkiaan arvioijat haastattelivat 210 henkilöä. Arvioinnissa todettiin, että palvelu on asiakaslähtöistä. Yhteistyötä on sen mukaan kehitetty ansiokkaasti yhdistämällä toisiaan tukevia toimintoja. Yksityiset toimijat on otettu jouhevasti mukaan palvelujen tuottamiseen.

”Oli lämmitävää kuulla, että asiakaslähtöisyys huomattiin arvioinnissa, koska sen eteen olemme tehneet töitä. Meillä on hyvä järjestelmä, mutta ongelma on se, miten pystymme vastaamaan kysyntään. Jonoja on esim. vanhusten palveluissa, toimeentulotuessa ja lääkäreiden vastaanotoilla.”

Kallungin mukaan ulkopuolisten arvioijien myötä koko organisaatio on tavallaan läpivalaistu. ”Mitään asioita ei ole voitu lakaista maton alle piiloon.”

Kehittämissuosituksia arvioijat antoivat mm. riskienhallinnan, valmius- ja suojelusuunnitelmien ja laadunhallintajärjestelmän edelleen rakentamisesta.

Laatuasiantuntija Karin Seitz-Valtonen piti hienona sitä, että myös yksityiset palveluntuottajat on otettu mukaan ohjelmaan. Hänen mukaansa Kuusamossa toteutettava menetelmä sitoo koko henkilöstön mukaan. Mikäli laaduntunnustus myönnetään, se velvoittaa jatkossa itse tehtäviin arviointeihin.

Asiakaslähtöisyys oli Seitz-Valtosen mukaan selvästi aistittavissa arvioinnissa. Se näkyy myös asiakaspalautteissa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän kehittämisohjelman, auditoinnin ja laaduntunnustuksen soveltaminen alkoi Suomessa 1993. Tähän mennessä on auditoitu 53 organisaatioa. Menetelmä on käytössä yli 80:ssa erilaisella organisaatiolla. Laaduntunnustuksen on saanut tähän mennessä 27 organisaatiota.

anne hentiilä

Yksi joukosta. Kuntohoitaja Raimo Manninen on yksi Kuusamon kaupungin perusturvan 550:stä työntekijästä. Tässä hän opastaa veteraaninaisten kuntoutusryhmässä Signe Saarelaa.

anne hentilä

Palvelujen käyttäjiä. Veteraaninaisten kuntoutuksessa olleet Anna Nevanperä (vas), Signe Saarela ja Lotta Kallunki ovat melko tyytyväisiä perusturvan palveluihin.

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva