Prisma pakottaa hankaliin ratkaisuihin

(KOMMENTTI) Raahen Prisma on muutaman vuoden tauon jälkeen palannut kaupungin ykköspuheenaiheeksi. Osuuskauppa Arina haluaisi laajentaa nykyistä automarkettiaan lähes 3 000 neliöllä ja nostaa jo selvästi vanhentuneen, liian pienen yksikön hypermarket-luokkaan. Ongelman ydin on edelleen se, että laajennuksen kaikkein luontevin suunta on itään Palokunnankadun yli marketin nykyisen parkkipaikan päälle. Kiihkeimmin suunnitelmaa vastustavien mielestä se tuhoaa vanhan ruutukaavan.

Oma osansa Prisman innosta laajennukseen selittää saksalaisen Lidl-ketjun (sinällään tylsän näköisen) perusmyymälän tulo kilpailemaan päivittäistavarakaupan markoista. Toinen vieläkin selvempi syy on se, että nykyinen market on auttamattoman vanhanaikainen, ahdas ja menettää sitä kautta kilpailukykyään.

Arinan nykyinen toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio näyttää osaavan hoitaa asiat paljon hienovaraisemmin kuin edeltäjänsä, kauppaneuvos Kari Salminen. Kauppaneuvos käytti enimmäkseen ärinänuottia ja yritti pompottaa pikkukaupungin ruotuun, mutta se nosti vain entistä lujempaa vastarintaa. Puutio toi yhden konseptin piirustukset arkkitehteineen kaupunginvaltuustoon ja taustoitti sen pohjalta käytyä yleiskeskustelua ilmeisen maltillisesti.

Puution painavimmat porkkanat löytyvät rahasta, sillä aika on muuttunut Raahenkin osalta ratkaisevasti kuudessa vuodessa. Itse rakennustyö on 43-45 vanhan miljoonan markan luokassa ja ostovoimasta jäisi Raaheen sekä talousalueelle noin 65 miljoonaa markkaa enemmän vuodessa. Kepiksi lienee tulkittava Prisman alentaminen kymmenellä miljoonalla markalla S-Marketin luokkaan. Se olisi oleellinen heikennys nykyisellekin palvelutasolle.

Poliitikot joutuvat tässä hankalaan rakoseen. Vastustavia ääniä on ja niitä olisi kiva kuunnella, mutta toisella puolen on konsulteista suurin, euroksi muuttunut markka. Jo vanhasta Nuorkauppakamarin selvityksestä ja kampanjasta lähtien on toitotettu, että kiikuta ostosmarkkasi oman kylän kauppoihin. Ison Oulun imu tuntuu, sillä vuosittain kasitietä matkaa muhkea määrä ostovoimaa teknologiakaupunkiin. Vetovoima on entisestään kasvanut, kun Stockmann avasi siellä ovensa.

Ison loven tekee myös liikekeskus Zeppelin, sillä tutkimusten mukaan vain viisi prosenttia sen ostoista tulee oululaisilta. Valtaosan asiakkaista luovuttavat eteläisen alueen kunnat, Raahen seutu mukaan luettuna. Monelle etenkin vanhemmalle ihmiselle se on helpommin lähestyttävä kuin Oulu hankaline parkkitaloineen ja vilkkaine liikenteineen.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että hankkeen vastustajien keulakuvaksi noussut valtuutettu Pirkko Utriainen (kok.) syyttää Arinaa vanhoista lauluista, mutta syyllistyy itse samaan. Hän oli kirjoittanut puheenvuoronsa kaupunginvaltuustolle ennen kuin suunnitelmaa ja sen yksityiskohtia oli edes esitelty.

Siinä hän on oikeassa, että liikepaikka on kaupungin paras ja keskeinen, mutta hänen kykyänsä arvioida liikenteen sujuvuutta olen epäillyt siitä lähtien, kun hän julkisesti kertoi, ettei osaa ajaa Keskuskoulun edessä olevasta risteyksestä.

Vastustus on kantanut huolta vanhan ruutukaavan kaakkoiskulmasta. Ainakaan paperilla suunnitelma ei näytä pahalta, eikä sen alle jää itse asiassa mitään vanhaa - vain pätkä kullanarvoiseksi nyt koettua katua nykyisen Prismarumiluksen lisäksi.

Kannattaa huomata, mitä ruutukaavan eteläosa nyt on arkkitehtoniselta kannalta: lastausalue, useampia takapihoja, kerrostalon päätyjä sekä kaupungin ylpeys, Hittimaatin ja R-kioskin yhdistelmä. Nämä antavat Raahen paraatikadulle, Fellmanin puistokadulle päin! Moderni, lasinen Prisma saattaisi tosiaankin eheyttää kaupunkirakennetta koilliseen.

Kuka uskaltaa ottaa vastuun palveluiden heikkenemisestä sekä markkojen menetyksestä tilanteessa, jossa rahapulaisen kaupungin väkiluku laskee tasaisesti, useampikin erikoismyymälä on muuttanut jo Ouluun ja kaupungin pitäisi onnistua houkuttelemaan uusia asukkaita - hyvällä palveluvarustuksellaan?

ARTO MURTOVAARA

Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva