Pooki tutkii Oulun veneväylät

Muun muassa Oulujoen suiston ja merialueiden väylät luodataan osana kaupungin venesatamien kehittämissuunnitelmaa.

Eetu Halonen

Tutkimusvene Pooki on kuluneella viikolla ajanut ristiin rastiin pitkin Oulun veneväyliä. Pookin ja sen kaksihenkisen miehistön, Pekka Rihdin ja Maukka Kiviluodon, tehtävänä on selvittää näiden veneväylien kulkusyvyydet.

Lisäksi heidän kontollaan on niin sanottujen kiinteiden merimerkkien kuntotutkimukset. Tällaisia merkkejä ovat esimerkiksi väylien linjataulut, jotka ilmoittavat, missä kohdin väylän keskikohta kulkee.

– Vähän puuduttavaa hommaahan tämä on, veneen ohjaamossa kuskin paikalla istuva Pekka Rihti sanoo.

– Jos kaikki laitteet pelaavat kuten pitää, työ on pelkkää istuskelua ja ajelemista.

Rihti on sanojensa mukaan tehnyt tätä työtä vuodesta 1987 lähtien. Nykyään hän on töissä turkulaisella FCG Oy:llä, jolta Oulun kaupunki tilasi veneväylien luotauksen.

Sekä työmiehet että Pooki tulivat Ouluun Turusta. Työt päästiin aloittamaan tiistaina, ja tämän viikon jälkeen miehillä on kahden viikon loma. Sitten he palaavat Ouluun jatkamaan hommia.

Rihdin mukaan työ on puuduttavuudestaan huolimatta sujunut Oulussa hyvin. Olosuhteet luotaukselle ovat kunnossa.

– Aallokko ja kasvillisuus haittaavat luotausta eniten, Rihti toteaa.

– Kasvillisuudesta on yleensä haittaa vasta heinä–elokuun vaihteessa. Alkukesä on muutenkin ollut kylmä, joten kasvit eivät ole kasvaneet.

Tutkimusvene Pooki on varustettu lukuisilla vekottimilla. Vakiovarusteisiin kuuluu muun muassa kaksi eri taajuuksilla toimivaa kaikuluotainta. Vene on katolla törröttävän antennin välityksellä yhteydessä sekä GPS-järjestelmään että venäläisiin Glonass-satelliitteihin. Siten veneen paikannustarkkuus on jopa 1,5 senttimetriä.

Ohjaamon laitteista untuvikko tunnistaa vain kannettavan tietokoneen, jonka näytöllä vilistää monenlaista dataa. Esimerkiksi veneen luotaama reitti piirtyy reaaliajassa ruudulle.

Kaikki Pookin keräämä tieto väylien syvyyksistä päätyy lopulta Oulun kaupungin omaan käyttöön. Työ on osa pienvenesatamien kehittämissuunnitelmaa.

– Haluamme selvittää satamiin johtavien veneväylien kunnon. Satamarakenteet on muilta osin jo luetteloitu, ja väylät ovat tärkein osa sitä infraa, suunnittelupäällikkö Tapio Siikaluoma Oulun katu- ja viherpalveluista kertoo.

Lisäksi Rihti ja Kiviluoto tekevät kiinteiden merimerkkien kuntotutkimuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa väylien linjataulujen tarkistamista. Tarkastettavia tauluja on kaikkiaan 35 kappaletta.

Luodattavien veneväylien pituus puolestaan on 22 kilometriä. Hanke kattaa Oulujoen suiston, Taskisenrannan ja Rajahaudan sekä Haukiputaan veneväylät.

– Väylät ovat kulkusyvyydeltään eri syvyisiä. Torinrantaan johtava väylä on syvin, 2,3 metriä, Siikaluoma sanoo.

Väyliä ei Siikaluoman mukaan ole aiemmin syynätty näin kattavasti.

– Näille veneväylille ei ole aiemmin tehty luotausta, ei ainakaan yhtä kattavasti kuin nyt, Siikaluoma sanoo.

– Oulun satama toki luotaa aika säännöllisestikin Nuottasaaren satamaan johtavaa väylää. Siinä yhteydessä myös Toppilansalmeen johtava meriväylä on luodattu muutama vuosi sitten.

Pekka Rihti sanoo, että tutkimusvene Pookilla voidaan ottaa myös muun muassa sedimenttinäytteitä. Pooki tuotiin Turusta Ouluun suorittamaan veneväylien luotausta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva