4 000 kuutiometriä betonia ylittää joen

Pitkään valmisteltu Poikkimaantien silta pyritään avaamaan jo ensi vuoden lopulla.

Uusi silta vähentää liikennettä Erkkolansillalla.

Ajomatka Saarelasta keskustaan lyhenee kilometreillä.

Aapo Laakso, teksti
Joel Karppanen, kuvat

Oulu

Poikkimaantien työmaalla tien malli alkaa hahmottua. Teräspalkkeja ja -putkia sekä jykeviä hirsiä ja muuta puutavaraa on pinottuna molemmin puolin jokea.

Matala ja leveä työsilta työntyy Kirkkokankaan puolelta kohti Oulujoen etelärantaa. Alikulkutunnelien lautamuotit antavat osviittaa siitä, kuinka korkealla tie tulee kulkemaan.

– Maanrakennustyöt pääväylän osalta on tehty, ja nyt on vuorossa siltatyöt. Nyt tehdään neljän alikulkua ja työsilta. Kuun lopussa aloitetaan 260-metrisen vesistösillan rakennus, kertoo työmaapäällikkö Risto Perttula Suomen Maastorakentajat Oy:stä.

Oulujoen ylittävän sillan avauspäivä ei ole vielä tiedossa, mutta toistaiseksi työt ovat edenneet aikataulussa.

– Mitään lukkoon lyötyä päivämäärää ei ole, mutta tavoitteena on, että vuoden 2016 lopulla silta voitaisiin ottaa väliaikaisesti käyttöön, sanoo projektin rakennuskonsulttina toimivan Plaana Oy:n toimitusjohtaja Pekka Mosorin.

Väliaikaisella Mosorin tarkoittaa sitä, että kaikkia tiejärjestelyjä ei saada sillan avaamiseen mennessä valmiiksi.

Kainuuntien Oulujoen yli Vaalantiehen yhdistävää Poikkimaantietä on puuhattu pitkään. Yhteys on esitetty liikennesuunnitelmaan jo vuoden 1968 maankäyttösuunnitelmassa. Oulun kaupungin yleissuunnitelman mukaan silta ohjaa liikennettä suuremmille väylille.

Liikenne kaupungin keskustassa vähenee, kun liikenne voi kulkea Pohjantieltä Hiirosen liittymän kautta Vaalantielle, ja siitä edelleen Kuusamon suuntaan.

Myös liikkuminen esimerkiksi Saarelan kaupunginosasta helpottuu, kun noin yhdeksän kilometrin automatka keskustaan lyhenee reiluun kuuteen kilometriin.

– Tämä helpottaa vähän Erkkolansillan liikennettä. Liikenne on nyt Vaalantien varressa olevilta asuinalueilta suuntautunut joko Erkkolansillalle tai Kuusamontien kautta moottoritielle, sanoo Mosorin.

Tällä hetkellä urakka keskittyy Kajaanintien ja Vaalantien väliselle alueelle. Mosorin kertoo, että pohjoispään Vaalantien liittymää aletaan rakentaa vuonna 2016. Samoin Kainuuntien ja Kajaanintien välistä pätkää aletaan rakentaa ensi vuonna, jos rahoitus sallii.

Poikkimaantien ja Kainuuntien eli Valtatie 22:n liittymä on Liikenneviraston vastuulla. Mosorinin mukaan työt myös eteläpään liittymässä käynnistyvät tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden aikana.

Valtatien 22 kehittämisselvityksen mukaan risteykseen on tarkoitus rakentaa eritasoliittymä, sillä jo nykyisellä liikennemäärällä paikka on ajoittain ruuhkainen.

Siltatyömaalla tehdään valmistelevia töitä. Ensin joen yli rakennetaan työsilta, jolta käsin voidaan alkaa rakentaa varsinaista siltamuottia.

Työsilta rakennetaan joen molemmilta puolilta, ja keskelle jätetään 10 metriä leveä aukko, jotta veneet pääsevät kulkemaan joessa. Valmiin maantiesillan keskelle jää 4,8 metriä korkea veneilyaukko.

Siltaan tulee neljä tukijalkaa. Jalkoihin käytetään 68 yli puolimetristä teräsputkea, jotka porataan visusti kiinni joen pohjan kallioon. Sillan muotti on tarkoitus rakentaa talven aikana, minkä jälkeen siltaa aletaan valaa.

Siltaan kuluu betonia noin 4 000 kuutiometriä eli noin 400 betoniautollista.

fakta

Poikkimaantie

Kaksikaistainen Poikkimaantie
alkaa Ortikarin satamasta, josta se kulkee junaradan yli sekä Pohjantien ja Kainuuntien ali päättyen
Kajaanintielle.

Nykyisellään tiellä on mittaa
kahdeksan kilometriä.

Kajaanintieltä Vaalantielle rakennettava uusi osuus tuo tielle lisää mittaa noin kaksi kilometriä.

Siltahanke ja yhteys Vaalantielle

Maankäyttövarauksia tielle ja sillalle on tehty jo vuoden 1968 yleisliikennesuunnitelmaa varten.

Vanhat suunnitelmat ovat vaikuttaneet kaupungin rakentamiseen joen molemmin puolin, mutta
siltaa ei olla tehty.

Nykyinen tie- ja siltaprojekti
linjattiin Oulun kaupungin yleissuunnitelmassa 2006.

Suunnitelman mukaan silta on
rakennettava, jotta Hiukkavaaran alue voidaan ottaa hyödyllisempään käyttöön.

Yleissuunnitelmassa sillan liikennemääräksi vuonna 2020 arvioitiin 15 500 autoa vuorokaudessa.

Tien ja sillan kustannusarvio on yhteensä

21,2

miljoonaa euroa.

Oulujoen ylittävän sillan osuus hinnasta on 7,6 miljoonaa.

Lisäksi Liikenneviraston
toteuttaman Kainuuntien
eritasoliittymän hinnaksi on
arvioitu 3,95 miljoonaa euroa.

Tien aiheuttamia meluhaittoja
vähentämään rakennetaan 770 metriä meluvalleja, 985 metriä
kivikorimelumuuria ja 1635 metriä melukaiteita.

Poikkimaantien sillan on suunnitellut WSP Finland Oy ja rakentamisesta vastaa Suomen Maasto-rakentajat Oy.

Joen pohjoisrannalla työsillan rakennus on jo hyvässä vauhdissa. Toinen työsilta rakennetaan etelärannalta
ja väliin jätetään kymmenen metriä leveä väylä veneitä varten.
Työsilta seisoo pohjaan juntattujen teräsputkien päällä. Varsinaisen sillan
jalat rakennetaan halkaisijaltaan 60-senttisistä putkista, jotka porataan kallioon.
Työmaapäällikkö Risto Perttulan mukaan muotin rakennusta pyritään jatkamaan läpi talven, mutta kovimpien pakkasten aikaan työmaa saa seistä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva