Teknologiaähkyä vastaan

Arja Mikkola Kaleva
Oulu Älypuhelin on monille yhä epäilyttävä tuote. Kosketusnäyttöä vierastetaan. Hipaisuharjoitusten lisäksi pitäisi perehtyä kokonaiseen merkkien, sääntöjen ja suuntien maailmaan. Kuka viitsii, kun näppäinkännykälläkin tulee niin hyvin toimeen?
Oululaisen Simplofon Oy:n ideana on alentaa älykännykkäinsinöörien yhä ylemmäs nostamaa lähestymiskynnystä ehkä sentin jos parikin. Yritys on kehittänyt tuotteen, jolla tavallaan otetaan askel taaksepäin. Se on kehittänyt Samsungin älypuhelimiin erillisohjelman, joka yksinkertaistaa puhelimen käyttöä.
Iso joukko kuluttajia haluaa kännykältään vain perinteisiä toimintoja: "Pääasia, että puhelimella voi soittaa vaivattomasti ja lähettää nopeasti viestejä", vakuuttaa myynnistä ja markkinoinnista vastaava Pirkko Taskinen.
"Tämä kohderyhmä ei ole valmis vänkäämään puhelimen kanssa", Taskinen tietää. Siksi kännykän "kotisivu" nostaa pintaan vain ne kaikkein tärkeimmät toiminnot, numerotiedot ja viestit.
Laajempaa palveluvalikkoakin on rajattu kovalla kädellä: toimeen tullaan yhdeksällä kuvakkeella. Tarjolla on esimerkiksi sää, uutiset, hiljennä-toiminto, herätys ja kamera.
Kohderyhmää ei ole määritelty, mutta pilottia on testattu 55-75-vuotiailla. Kyseisen ikäryhmän kuluttajat ovat maksukykyisiä ja suosivat tyylikkäitä tuotteita. Lisäksi lähes joka toista vaivaa ikänäkö, etenkin länsimaissa. Kirjainkoko onkin iso olematta tökerö.
Vaikka yritystä on kerrankin oikeaan suuntaan, karsittukaan älykännykkä ei avaudu käyttäjälle itsestään. Kun puhelin on kiinni, soittoon tarvitaan avauksineen kuusi sipaisua. Yhtä paljon kuin iPhonessa. Peruskännykällä selviää neljällä painalluksella.
Myös Simplofonin kirjainvalikko edellyttää totuttelua. Sormella on tähdättävä kuin pistoolilla, mieluummin vähän yli kuin alle. Auta varjele, oikea kirjain ei vain tule esiin.
Pidä silmällä pikkurilliäsi, ettei se taas hiplaa ylimääräisiä. Pelastava palautusnäppäin, tuo venkura nuoli alakulmassa, on täyskäytössä.
Ja silti. Älykännykän saa nykyään jo sadasta eurosta ylöspäin. Olisiko tässä siis näpyttelijälle silta tulevaisuuteen?
Simplofon on perustettu vasta marraskuussa 2011. Osakkaista kolmella on pitkä Nokia-tausta ja yksi tulee Elektrobitilta.
Alunperin Simplofonin ideana oli tehdä kokonaan uusi puhelin. Yhteistyökumppani DNA toppuutteli. Kuluttajaliiketoiminnasta DNA:lla vastaava Pekka Väisänen painottaa, ettei pieniin myyntiliikkeisiin millään mahdu enää lisää laitemalleja.
Samsung on myydyin puhelin, Väisänen vakuuttaa. Android taas tarjoaa ilmaisen kehitysalustan, perustelee ratkaisua Simplofonin toimitusjohtaja Jari Taajoranta.
Yhteistyön tuloksena on erikseen myyntiin tullut sirukortti. Ohjelmistoa, joka siis painaa Samsungin alkuperäiset valikot taka-alalle, saa Oulun DNA-liikkeiden lisäksi Kempeleessä ja Haukiputaalla. Oululaiset joutuvat samalla hetkellisesti testikaniineiksi. Syksyllä sirua on tarkoitus levittää maanlaajuisesti.
Ohjelmaa esiteltiin kansainvälisille operaattoreille keväällä Barcelonan kännykkämessuilla. Kävi ilmi, ettei vastaavaa ole tarjottu maailmassa.
"Operaattorit sanelevat, mille markkinoille lähdetään", arvioi hallituksen jäsen Pekka Seppänen. Kieliversioita on jo tekeillä ja tavoitteena on päästä Skandinaviasta nopeasti Eurooppaan ja Aasiaan.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva