Oudot "mikättimet" kuuluivat kenties nosturiin

Anu-Elina Ervasti Kaleva
Oulu Pikisaaren oudot metallikupit olivat aikoinaan kolmijalkanosturin alusta, muistelee Oulun Konepajalla työskennellyt Gösta Hirvikoski.
Moni oululainen on viime päivinä pohtinut, mikä oli "mikättimiksi" ristittyjen vempaimien alkuperäinen käyttötarkoitus.
Kupit sijaitsivat aikoinaan laiturilla konepajan ja telakan lähistöllä.
Hirvikoski muistelee menneensä vuonna 1951 viilariksi Pikisaaressa sijainneeseen konepajaan.
Viisitoistavuotias poika ei päässyt itse näkemään nosturia, sillä se oli 50-luvulla jo poistettu käytöstä. Konepajan vanhemmat sepät kertoivat kuitenkin tarinoita sen historiasta.
"Kyseessä oli nostokurki, jolla lastattiin proomuja ja purettiin niistä tavaraa. Nosturin alaosa oli valettu betoniin laiturin nokkaan, kunnes laituri purettiin pois, Hirvikoski kertoo.
Hänen mukaansa nosturissa oli pallomainen alapinta. Se muodosti yhdessä "mikättimien" kanssa nivelen, jonka varassa laitetta voitiin kääntää.
Kalevan nettiuutisen kommenteissa useat lukijat ovat veikanneet kuppeja myös mastokengiksi.
Suomen merimuseossa ehdotukselle ei kuitenkaan lämmetä.
"Suuren, rauta- tai teräsrunkoisen purjelaivan mastonkengiksi ne ovat liian pienet. Pienemmät rauta- tai teräsrunkoiset purjelaivat olivat meillä harvinaisuuksia. Puurunkoisissa purjelaivoissa tuollaisia ei ole ollut järkevää käyttää", kommentoi museon intendentti Timo Kunttu.
Esimerkiksi moottorilaivan valomaston jalka olisi vielä mahdollisuuksien rajoissa, mutta Kuntun mukaan sekin tuntuu epätodennäköiseltä.
Muita lukijaveikkauksia ovat olleet esimerkiksi hamppuköysien tervaamisastia, telamiinat tai -pyörät ja vaijerivinssin puomien laakerit.
Vähemmän vakavissaan lienevät olleet ne, joiden mukaan kyseessä ovat jalkaraudat, UBI-näytön ankkurit tai "oululaiset kateuden sylkykupit".



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva