Kompassi kauppareissulle

Arja Mikkola Kaleva
Oulu Oululainen Indoor Atlas Oy on kehittänyt älypuhelimeen navigointialustan, jonka avulla voidaan suunnistaa sisätiloissa ilman lisälaitteita. Siemenrahoittaja Koppi Catch sijoittaa uusyritykseen riskipääomaa.
Indoor Atlas on Oulun yliopiston tietotekniikan osaston tutkijoiden kasvatti, perustettu vasta 2012.
"Tämä lähti meidän robotiikkatutkimuksesta, olikohan 2005", kertoo toimitusjohtaja Janne Haverinen. Robotit kaipasivat apua, sillä kompassi ei näytä sisätiloissa pohjoista ja etelää, kuten ulkona.
Ajatus käännettiin siis toisinpäin: "Ovatko magneettikentän omituisuudet sellaisia, että niitä voisi hyödyntää karttana, tarpeeksi vakaita ja niitä olisi riittävästi", Haverinen toteaa.
Tuloksena on ohjelmisto, joka huomioi ensi kertaa maailmassa sisätilojen magneettikentän poikkeamia. "Aiemmin ei magneettikentän pieniä poikkeamia ole hyödynnetty karttana."
Kohteesta tarvitaan pohjapiirustus. Käyttäjän on myös liikuttava joku metri, että kännykän magnetometri eli kompassi havainnoi magneettista maisemaa.
Suurien rakennusten rakenteissa on teräspalkkeja ja kaupoissa teräshyllyjä. Kunkin rakennuksen ja jopa kerroksen ominaispiirteet - magneettiset maisemat - ovat hyvinkin erilaisia. "Kun tavallinen kompassi ei toimi, meidän tekniikalla on edellytykset toimia", Haverinen vakuuttaa.
Langatonta paikannusta kehitetään muuallakin, mutta häiriöiden huomiointi voi säästää kiinteistöissä rahaa: "Meidän teknologiassa ei tarvitse erikseen asentaa tiloihin mitään laitteita, wlan-yhteyttä tai bluetoothlaitteita."
"Tämä ei sovellu esimerkiksi vanhoille puu- tai puhtaasti tiilirakennuksille", Haverinen rajoittaa.
Esimerkiksi ohjukset ja lentokoneet paikantavat kohteita maan eri muotojen mukaan. Kyyhkyset ja hummerit taas suunnistavat magneettikenttien avulla.
Vasta iPhone ja Android mahdollistivat ylipäänsä tekniikan viemisen käytäntöön. "Meitä ei hirveästi kiinnostanut mahdollinen liikeidea", Haverinen tunnustaa.
Liikkeelle onkin lähdetty nörttiasenteella. Alustan halutaan toimivan monipuolisena sovellusympäristönä, jonka avulla sovelluskehittäjät käyttävät paikkatietoa.
Yrityksessä on puolentusinaa työntekijää. Lisäksi tukijoukkoihin kuuluu avustajia.
Erityisesti kontaktit sovelluskehittäjiin ovat avanneet silmiä: "Ideoita sisätiloihin on tullut ihan valtavasti."
"Ainakin asiakkaita riittää", Haverinen vakuuttaa.
Kauppaympäristössä ollaan jo lähellä tuotetta. Kauppias voi vielä saada automaattisesti paikkatietoa tuotteista ja asiakas löytää reitiltään vaikka mobiilikupongin.
Ikea esimerkiksi voisi tehdä sovelluksen, jonka avulla asiakas löytäisi tuotteet missä tahansa ketjun liikkeessä.
Paikannus sopinee myös niin pelastuslaitoksille kuin turvayritysten henkilöstön seurantaankin, logistiikkaan tai pelisovelluksiin.
"Jos kysyntä pystytään tyydyttämään, kasvunäkymät ovat todella hyvät."
Ohjelmistoa on testattu myös Pyhäsalmen kaivoksessa 1 450 metrin syvyydessä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva