Lyhenne MFV tulee englanninkielisistä termeistä Major Foam Vechile. Suomeksi autoja voidaan kutsua raskaiksi vaahtoautoiksi. Conlogin valmistamat autot rakennetaan Sisun rakentamalle erikoissuunnitellulle alustalle, jotta auto pystyy liikkumaan helpommin lentokoneiden keskelläkin.
Koska pahin mahdollinen onnettomuus lentoasemilla liittyy palavaan lentokoneeseen, sammuttamiseen tarvitaan järeää voimaa. Tämä voiman vaatimus lähtee jo itse autosta. Sen on kiihdyttävä alle 40 sekunnissa 80 kilometrin tuntinopeuteen, kertoo Conlogin suunnittelupuolen toimintaa johtava, projektipäällikkö
Onnettomuuspaikalla aikaa palon sammuttamiseen ei ole paljon. Lentokonepalon luonteen vuoksi sammutusaineet on saatava tehokkaasti perille. Ajoneuvopumppu syytääkin vettä kohteeseen parhaimmillaan 10 ilmakehän paineella 6 000 litraa minuutissa.
Koska osa mukana kuljetettavasta vedestä kuluu lisäksi järjestelmiin, joilla itse autoa suojellaan syttymästä tuleen, auton tehokas toiminta-aika rajoittuu noin puoleentoista minuuttiin. Sinä aika palo on siis sammutettava.
Nyt valmistumassa olevat autot löytävät sijaintipaikkansa jatkossa Kuusamon, Kittilän, Ivalon ja Jyväskylän lentokentiltä.
Helsinki-Vantaalta löytyy vastaavia autoja useampia, mutta ne ovat itävaltalaisvalmisteisia. Vantaan autot ovat lisäksi niin leveitä, ettei niillä voi ilman erikoislupaa ja saattamista liikkua muun liikenteen seassa lentokentän ulkopuolella.
Conlog on tehnyt paloautoja jo kymmenen vuoden ajan. Esimerkiksi juuri Ilmailulaitokselle on jo aiemmin tehty 14 kevyttä paloautoa lentokenttien tarpeisiin. Kaikkiaan yrityksen valmistamien paloautojen määrä lähentelee jo viittäkymmentä.
Conlogin valmistamia autoja on käytössä myös kunnallisilla paloasemilla muun muassa Vantaalla, Espoossa, Keravalla, Pulkkilassa, Yli-iissä, Raahessa, Hailuodossa ja Kuusamossa, kertoo toimitusjohtaja
Oulu sen sijaan ei ainakaan vielä ole lämmennyt maakunnallisen valmistajan autoille.
Juuri saadut lisätilat ja vasta aloitettu uusien työntekijöiden koulutus antaa yritykselle jatkossa aikaisempaa paremmat mahdollisuudet autojen toimittamiseen. Kosken mukaan yritys on jo saanut alustavia tiedusteluja, olisiko se halukas tarjoamaan paloautojaan myös Suomen ulkopuolelle.
Paloautot ovat kuitenkin vain yksi osa Conlogin osaamista. Toistaiseksi tärkein osaamisalue löytyy erikoisvarustelluista konteista, joita tehdään muun muassa Puolustusvoimien tarpeisiin.
Yrityksen liikevaihdon Koski arvelee tänä vuonna nousevan 4-4,5 miljoonaan euroon.
Artikkelin lähde Kaleva <http://www.kaleva.fi/tilaa>
Creative Commons "by-nc-nd" lisenssillä <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.fi>