Tasaista harmaata katukuvaan

Rautatienkatua asfaltoidaan syksystä alkaen.

Katujen noppakivi korvataan yhä useammin asfaltilla.

Asfaltilla ajo sujuu tasaisesti, mutta arkkitehdit surevat kaupunkikuvan rumentumista.

Anna Leppävuori

Oulu

Auton, pyörän tai skeittilaudan renkaiden alla Rautatienkatu on ollut muhkurainen. Kadun pinnassa on käytetty pitkällä pätkällä noppakiveä, jota usein virheellisesti mukulakiveksi kutsutaan.

Ajo tasaantuu, kun Heikinkadun–Asemakadun ja Saaristonkadun–Pakkahuoneenkadun välille laitetaan syksyllä asfaltti.

Koko kaupungissa noppakivikadun osuus vähenee vuosien myötä, sanoo projekti-insinööri Jukka Aitto-oja Oulun kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista.

– Kun uusia kohteita tehdään, laitetaan asfalttia. Noppakivellä päällystettyjä katuja tehdään ydinkeskustan alueelle, koska se on perinteinen keskustamiljööseen sopiva materiaali.

Rautatienkatu odotti kunnostusta pitkään, koska työtä ei haluttu aloittaa ennen kuin Matkakeskuksen suunnitelma selvisi.

Toinen muhkurainen noppakivikatu on Uusikatu.

– Se niin vanha katu, vaikka nimi onkin Uusikatu. Rakenteet on tehty huonommin kuin nykyaikana, Aitto-oja sanoo.

Kadun kunto heikkenee aina, kun se joudutaan avaamaan esimerkiksi kaapeli- tai putkitöiden takia.

– Samanlaista rakennetta ei korjauskohtaan saada. Suurin syy huonoon kuntoon kuitenkin varmasti on, että rakentamisesta ja kunnostamisesta on aikaa. Se olisi tarpeen kunnostaa.

Aitto-oja arvelee, että ainakaan ydinkeskustan kohdalle Uuteenkatuun tuskin koskaan laitetaan asfalttia.

Tarkoitus on säilyttää noppakivikatuja keskustassa.

– Aina kun tulee saneerausta, mietitään, säilytetäänkö noppakivi.

Noppakiviä on käytetty keskustassa sen kauneuden ja kestävyyden vuoksi, mutta miinuspuolina ovat kalliimpi rakennushinta ja möykkyisyys.

– Sitä ei täysin tasaiseksi saa, Aitto-oja sanoo.

Myös Rotuaari oli vielä kymmenkunta vuotta sitten noppakiveä, johon kengän korot helposti tarttuivat. Nykyinen Rotuaarin ja sen lähikorttelin alueen pinnoite on määrämittaan sahattua graniittikiveystä.

Arkkitehtuurin osaston emeritusprofessori Hennu Kjisik sanoo, että noppakivikadut pitäisi ehdottomasti säilyttää. Hän ihmettelee, miten muualla maailmassa noppakiveä rakennetaan, mutta Suomessa sitä puretaan.

Hänestä parempi ajettavuus on ”tosi typerä syy” muuttaa katuja asfalttipäällysteisiksi, ydinkeskustassa kun muutenkin pitää nopeusrajoitusten mukaan ajaa hiljaa.

Samoilla linjoilla on arkkitehtuurin professori Anna-Maija Ylimaula. Hän sanoo, että kaupunkiarkeologian kannalta noppakivissä on hyvää myös se, että ne on helppo avata.

Oikeaa mukulakiveä Oulussa ei Aitto-ojan mukaan taida enää olla.

– Ne on hävitetty, kun katuja on saneerattu.

Mukulakiveä on ollut jokunen vuosi sitten vielä Franzéninpuiston laidalla.

Viimeksi Aitto-oja muistelee nähneensä mukulakiveä Torinrannassa Rantakadulla, jossa sitä paljastui asfaltin alta, kun katua kunnostettiin.

Fakta

Noppakivi

Noppakivet ovat graniitista lohkottuja kuutioita.

Ne ovat kestäviä ja monen mielestä tyylikkäitä.

Niiden laittaminen on asfaltointia kalliimpaa.

Noppakivet voivat tehdä ajamisesta möykkyistä, mutta ajon sujuvuus vaihtelee kivetyksen kunnon mukaan.

Noppakivi on helppo avata ja käyttää uudelleen.

Mukulakivi

Mukulakivi koostuu valikoiduista luonnonkivistä.

Mukulakivi oli ennen yleistä keskustoissa, ja sitä voi edelleen nähdä vanhoissa kaupungeissa, Oulussa ei enää.

Kenttäkiveys muistuttaa mukulakiveä, mutta se koostuu vaihtelevankokoisista kivistä. Sitä käytetään esimerkiksi liikenteenjakajien keskustoissa ja muissa paikoissa, joiden päältä ei kuljeta.

Graniittilevy

Määrämittaan sahattuja graniittilevyjä pidetään asfalttia tyylikkäämpänä, mutta noppakiveä tasaisempana pintana.

Levyt ovat kalliita.

Oulussa graniittilevyä on Rotuaarilla ja sen ympäristössä.

Asfaltti

Asfaltti on yleisnimi erilaisille asfalttipinnoitteille.

Se on melko edullinen, ja se tekee ajosta tasaista.

Kulutuskestävyys on luonnonkiveä huonompi.

Rautatienkadulle ei enää palauteta noppakiveä tietöiden jälkeen, vaan tilalle tehdään asfaltti. Eija Järvelä pitää noppakiveä kauniina mutta asfalttia paljon käytännöllisempänä. Järvelä on kaatunut rullaluistelulenkillä noppakiveen.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 28.07.2016.