Kuvat
Oikeastaan ympäristötaideteoksen todellinen elämä koittaa vasta, kun vuoropuhelu teoksen ja sen ympäristön välillä alkaa. Kun säätila, kasvillisuus ja kaikki muu
teosta ympäröivä elämä vähitellen muokkaa teoksen osaksi paikkansa kokonaisuutta.
Tämä vuorovaikutus voi teoksesta riippuen kestää hetken tai vuosia. Reilu kuukausi sitten avautuneen
Tämänkertaiseen biennaaliin on kutsuttu kahdeksan saamelaista nykytaiteilijaa Suomen, Ruotsin ja Norjan alueelta.
Teemana on materiaalin runous ja erityisesti saamelaisen käsityöperinteen, Duodjin, ja nykytaiteen lähestymistapojen kohtaaminen.
Hyvä esimerkki tästä liitosta on Jenni Laitin ja Outi Pieskin yhdessä toteuttama teos Edellä kävijät. Siinä perinteiset koristenauhat ja luuosat yhdistyvät aurauskeppeihin ja muuhun nykymateriaan muodostaen reitin tai kevyen rajalinjan ympäristötaidepuiston metsikön halki.
Aage Gaup, Carola Grahn ja Ingunn Utsi veistävät puuta kukin omalla tavallaan.
Gaupin monoliitin kaltainen
Utsin vanhaan mäntyyn toteuttama Kunnianosoitus on maaginen voimapuu, jolle löytyy vastapari taiteilijan kotipaikkakunnalta Pohjois-Norjasta.
Jokirannassa Iin kirkon takana sijaitsee biennaalin teoksista kaksi.
Tomas Colbengtsonin puuhun ripustetun teoksen takana joki virtaa pysähtymättä. ”Tyttö, minne matka?”, kysyy kuvillaan Colbengtson.
Joar Nangon teos
Biennaalin teoksista julistuksellisin on Matti Aikion ääni-installaatio Mihin saamelaiset loppuivat? Puihin kiinnitetyistä kaiuttimista kantautuva tarina lähtee liikkeelle historiasta ja etenee tulevaan.
Keskeisenä kysymyksenä on saamelaisten oikeus itse määritellä identiteettinsä ja se, kuka on saamelainen.
Hyvin poliittinen on myös KulttuuriKauppilan kesänäyttelyn taiteilija Anders Sunna. Sunna yhdistelee monenlaisia tekniikoita – maalausta, kollaasia, valmisesineitä – teoksiinsa, joiden taustalla ja kaikupohjana on hänen oman sukunsa tarina.
Teokset ovat tyylikkäitä ja iskeviä kuin
Huomioitavaa: Tämän näyttelyn kohdalla ei ongelmaa viime aikoinakin paljon esillä olleesta alkuperäiskansojen kulttuurisesta hyväksikäytöstä ole. Sen ääni on saamelaisten taiteilijoiden oma.
Jokivarresta Iin Haminasta löytyy Tomas Colbengtsonin teos Tyttö, minne matka? Anders Sunna toteutti myös seinämaalauksen Iin KulttuuriKauppilanArtikkelin lähde Kaleva 17.7.2016.