Kesäteatteria
Rakastetun satuklassikon päällepäsmäri on usein laskettu kertomuksen hyviksiin ja Näädät nähty pahiksina, mutta Simeon Rabinowitschin näytelmäversiossa Konna vaikuttaa pikemminkin roistolta ja ryökäleeltä.
Oulun ylioppilasteatterissa Rupikonnaa esittää Krista Karttunen, joka koikkelehtii hämmästyttävän sammakkoeläinmäisesti. Selkä on takakenossa ja jalat edellä menossa.
Karttusen Rupikonnan fyysisessä ilmaisussa on jotain samaa kuin
Rupikonna on vauhtiturpa ja vauhtifriikki. Karttunen saa sellaisen vaihteen päälle, että roisto Rupikonna ryöstää jopa show’n. Aivan hillitön ja vallaton roolityö. Ilahduttavan hyvä uusi pahis teatterin hahmogalleriaan.
Ohjaaja Paula Sillman ei yritäkään jarrutella.
Luonnossa ruskea rupikonna sulautuu maastoon. Mutta näyttämöllä Rupikonna on väriläiskä neonvihreässä peruukissa, märkää tatin pintaa muistuttavassa keinonahkatakissa ja ärsynvihreissä farmareissa.
Puvustustiimi ja maskien suunnittelija ovat kautta linjan tehneet kekseliästä työtä joenvarren ihmismäisen eläinkunnan luonnehdinnassa.
Moraalisesti näytelmässä on kysymys siitä, miten muut tyypit selviävät Rupikonnan kaikista konnuuksista. Miksi yksi saa rellestää? Ja kuinka paljon ystävien pitää sietää?
Tarkoitus lieneekin koetella pikkukatsojien oikeudentajua.
Emma Salon kotihiirimäinen Myyrä on symppis, samoin kuin häneen rakastunut Matias Tapanisen Vesirotta.
Jarkko Remahl ilahduttaa moni-ilmeisyydellään. Häneltä käy sekä mäyrääminen että pyykkääminen.
Enna Hassinen venyy Saukosta Kärppään ja äidistä virkavaltaan.
Kasim Cevirel ja Jake Ronimus ovat nappi popliinitakkietsiväkaksikko.
Kehyskertomuksen Sorsat avasivat ja sulkivat draaman vitsikkäästi.
Roolityöt on tehty kiitettävästi, mutta dramaturgisesti
Byströmin piha tarjoaa intiimin ja keskeisen esiintymisalustan kesäteatterille. Urbaanin miljöön haittapuoleksi osoittautui ympäröivä katumelu ja hevibänditreenit yhtä aikaa.
Tööt tööt! vaan takaisin.
Artikkelin lähde Kaleva 12.7.2016.