Postibussi vie matkalle vuosien taakse

Postilla pitkän työuran tehneistä autoharrastajista koostuva Leukku Team
pitää yllä postilinja-autojen perinteitä.

Arto Kiuru

Oranssi-kermanvalkoinen Leyland 5 000D-bussi köröttelee soratiellä Oulusta etelään Pikkaralan kylän länsipuolella.

Juurussuon ohitettuaan postibussi ajaa isojen sähkölinjojen alle. Eläkkeellä oleva postiautokuljettaja Martti Moilanen, 73, tervehtii bussivanhusta hämmästeleviä ohikulkijoita.

– Huonokuntoiset vanhukset ja lapset otettiin ennen vanhaan joskus kyytiin jopa maksutta, Moilanen sanoo.

Moilanen vaikuttaa oululaisessa postiautoharrastajien porukassa Leukku Teamissa. Pyydettäessä hän tarttuu myös postilinja-auton rattiin.

Hän ajoi postilinja-autoja Oulusta muiden muassa Iisalmeen, Kokkolaan ja Posiolle. Työpäivät venyivät pitkiksi.

– Posiolle lähdettiin puolen päivän jälkeen, Ouluun seuraavana aamuna palatessa vaihdettiin kuljettaja ja rahastaja.

Postia ajettiin 1960–1990-luvuilla Oulusta myös Ahokylään, Haapajärvelle, Hyrynsalmelle, Kajaaniin, Kuhmoon, Kuusamoon, Kuhmoon sekä Ylikiiminkiin.

– Leylandin bussit eivät koskaan jääneet tien päälle.

Erikoisempia linjoja olivat linjat Nivalan ja Kalajoen kautta Kokkolaan, sekä Iin ja Tannikylän kautta Pudasjärvelle.

Maaseudun kiireettömyys on jäänyt vanhaan postin virkapukuun sonnustautuneen Moilasen mieleen.

– Maatalojen isännät ja emännät saattoivat vartoa postia pikkukylien postilaatikoilla tuntikausia.

Postiauton koeajosta nauttii myös neljäkymmentä vuotta postiautoja huoltanut Olavi Tornberg.

Kun postibussi ajaa kuoppaiselle metsätielle, rikkoo pehmeän dieselmoottorin hurinan auton pohjasta kuuluva natiseva ääni.

– Korin etuosan alla on kaksi päällekkäistä lautalattiaa, jotka narahtelevat toisiinsa iskeytyessään etenkin bussin kurvatessa, Tornberg innostuu.

Leylandin ajan patinoimille penkeille on uppoutunut myös oululaisen Leukku Teamin tiedottaja, eläkkeellä oleva linja-auton kuljettaja Tuomo Joutila, joka on kuvannut kamerallaan monia postiautoaiheisia lyhytelokuvia.

Busseihin Joutila tutustui viisivuotiaana, jolloin hän pääsi kuljettajan apumieheksi taivalkoskelaisen Veljekset Ylisirniön bussiin.

– Osasin laskea markasta viiteen markkaan, pääsin rahastajaksi, hän naurahtaa.

Myöhemmin Joutila työskenteli rahastajana useilla vuoroilla, joita Moilanen ajoi. Rahastajan tehtävän ohessa hän myös heitti postiniput laatikoihin sekä tarvittaessa asioi posteissa.

– Moni postilaatikko hajosi liian raskaiden nippujen painosta, Moilanen muistelee.

Leyland 5 000D on rekisteröity Suomussalmelle. Bussin kori on uusittu 1983. Sen rakensi 1969 valtion koritehdas Ajokki Oy.

– Viimeinen linjaliikenteessä hengissä yhä oleva postilinja-auto on Nivalassa Heikkilän liikenteellä tilausajoja ajava vuoden 1977 korimallin Leyland, Joutila kertoo.

Suomen ensimmäinen postiauto ajoi Rovaniemeltä Sodankylään 1921. Postilinja-autoja ajettiin Helsingistä aina Inariin saakka. Nykyinen linja-autojen Lapin ja Kainuun alueen reitistö perustuu pitkälti vanhoihin postiautoreitteihin.

– Lapista ajettiin 1920-luvulla postiautoja kesäisin aina Petsamoon saakka, Joutila sanoo.

Postiautot kuljettivat perinteisten kirjeiden ja painotuotteiden ohessa myös monenlaista rahtia.

Moilanen muistaa 1970-luvulta Posion Jäkälävaarasta tapauksen, jossa hän kuljetti elävää lehmää. Kotieläimen rahtitilassa rahtaaminen oli hyvin poikkeuksellista.

– Lehmä oli ollut naapuripitäjässä astutuksessa, minkä takia sekä väsynyt eläin että sen vielä väsyneempi emäntä saivat kyydin kotiin kuuden kilometrin päähän bussin rahtitilassa.

Yksi Moilasen eksoottisia ajoreittejä oli Oulusta Kuusamoon ajavan linjan 658 täyttöreitti pikkuruiseen Riekin kylään.

– Kahden kilometrin päässä järven takana näkyivät Suomen itärajan rajavyöhykkeen vartiotornit, silloin piti auton vauhtia aina hiljentää sekä laittaa valot puoliteholle.

fakta

Tuomo Joutila

Syntynyt 1956 Rovaniemellä.

Autopostimieheksi 1974 linjalle 656 Oulu–Ämmänsaari, myöhemmin linjalle 654 Oulu–Iisalmi.

Eläkkeelle bussinkuljettajan työstä 2007.

Kuvannut järjestelmäkameralla lukuisia postiautoaiheisia lyhytelokuvia.

Olavi Tornberg

Syntynyt 1953 Kuusamossa.

Dieselasentajaksi Kuuselan autoyhtiölle Rovaniemelle 1973. Vuodesta 1976 Leyland Leopard -alustoihin erikoistuneena asentajana Kuusamon ja Oulun postiautovarikoilla, vuodesta 2004 Raskoneella Oulussa.

Entisöi ja säilyttää sekä videoi vanhoja ajoneuvoja.

Martti Moilanen

Syntynyt 1943 Oulussa.

Postiautolinjan 658 Oulu–Kuusamo rahastajaksi 1962, ajoi myöhemmin useita Oulun läänin postibusseja, sekä kuljetti postia paketti- ja kuorma-autoilla. Eläkkeelle 1997.

Kerännyt lukuisia vanhoja valokuvia Pohjois-Suomen linja- sekä kuorma-autoliikenteestä.

Martti Moilanen (keskellä) on eläkkeellä ollessaan ajanut postiautoja oululaisen Leukku Teamin kuljettajana. Leukku Team, jonka puuhamiehiä ovat hänen lisäkseen eläkeläinen bussin kuljettaja Tuomo Joutila (vasemmalla) sekä
dieselasentaja Olavi Tornberg (oikealla), on oululainen vanhojen postiautojen kunnostamiseen sekä esittelyyn sekä postiautoperinteen tallentamiseen perehtynyt ryhmä.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 16.7.2016.