Kirjailijat vaalivat kaaosta saaressa

Kirjailijat ja muusikot yhdistävät voimansa
Hailuodon Bättre Folkissa viikonloppuna.

Viikonlopulle odotetaan ennätysyleisöä.

Eleonoora Riihinen

Mielikuva on kutkuttava. Tummanpuhuvista dekkareistaan tunnettu Antti Tuomainen kirjoittaa uutta romaaniaan festarilavalla. Yleisö pääsee seuraamaan kirjailijakammiosta keskikesän valoon kömpinyttä taiteilijaa työssään. Saako yleisö kannustaa ja heittää ideoita? Entä miten festaritunnelma näkyy romaanissa?

Tämän kesän Bättre Folkin kirjailijaesiintymiset ovat takuulla ainutkertaisia elämyksiä, lupaa taiteellinen johtaja Aki Roukala. Hän on yllyttänyt kirjailijoita poikkitaiteellisiin performansseihin. Mitään perinteistä puhevetoista kirjallisuusohjelmaa ei siis ole luvassa.

Kirjailijaesiintymiset otettiin ohjelmistoon ensimmäistä kertaa viime kesänä. Tänä vuonna valmisteluun on käytetty enemmän aikaa.

– Variaatio on suurempi kuin viime kesänä. Viimeksi kirjailijat olivat lavalla yksin tai kaksin. Nyt on enemmän yhteistyötä ja harjoiteltuja ohjelmanumeroja, Roukala sanoo.

Tutuista kirjailijoista kuoriutuu esiin uusia puolia. Ehkä suurimpiin yllättäjiin kuuluu esseisti ja kääntäjä Antti Nylén, joka aikoo toteuttaa pahimman painajaisensa perjantai-iltana. Hän esiintyy rockbändin solistina.

Ei ole yllättävä, että kauhukuvan toteutuksen taustalla on syvällinen ajatus:

– Ajattelen, että ihmisen pitää vähän rikkoa itseään ja tehdä älyttömyyksiä. Täytyy jotenkin antautua haavoitettavaksi nöyryytykselle, koska siten paljastuu paremmin ihmisen perimmäinen olemus tässä armottomassa ja hurjassa maailmassa, joka ei luonnostaan tue porvarillista siisteyttä ja hallintaa, vaan pikemminkin päästää kaaoksen valloilleen heti, kun ote herpoaa, Nylén analysoi.

Lopulta tärkeintä on silti hölmöily:

– Kysymys on kuitenkin humoristisesta jutusta, ja tällainen elämänfilosofinen pohdiskelu on toissijaista, Nylén toteaa.

Nylén astuu Morrisseyn saappaisiin esittäessään The Smithsin kappaleen Elias Gouldin bändin kanssa. Tuoko tämä hänet piirun verran lähemmäksi suurta idoliaan?

– Ei tietenkään, Nylén sanoo ykskantaan.

Itsensä uuden äärelle laittaa myös kirjailija Laura Lindstedt, joka esittää henkilöhahmoa Finlandia-palkitusta kirjastaan Oneiron.

Taiteellinen punk-keikka siirtyy kirjan sivuilta Hailuodon lavalle Risto-yhtyeen avulla. Katja Kettu puolestaan laulaa tekstejään kitaristi Timo Kämäräisen säestämänä.

Perinteisten kirjamessujen rinnalle on viime vuosina noussut erilaisia kirjallisuusfestivaaleja kuten Helsinki Lit ja Vaasa Lit. Täytyykö kirjailijan yhä useammin nousta kirjoituspöydän äärestä parrasvaloihin?

– Nykymaailmassa ei enää riitä, että ihminen ostaa kirjan ja menee mökille sitä lukemaan. Kyse on kokonaisvaltaisemmasta jutusta. Tietenkin siinä on eroa, että onko kyse markkinoinnista vai jostain vähän omaehtoisemmasta. Olen kiinnostunut jälkimmäisestä, ja tätä edustaa myös mielestäni Bättre Folk, Laura Lindstedt sanoo.

Nylénin mielestä kirjailijoilla on myös oikeus pysyä näkymättömissä.

– Kirjailija voi keskustella maailman kanssa pelkästään kirjojensa välityksellä, ja ehkä sen pitäisikin pysyä sellaisena peruskuvana kirjailijasta, koska siitä kirjallisuudessa on kuitenkin kysymys.

Fakta

Bättre Folk 2016

Bättre Folk järjestetään Hailuodon Marjaniemessä

1.–3.7.

Esiintyjinä Asa & Band, Circle, Elias Gould, Ihana Leijona, Mira Luoti, Mirel Wagner, Pariisin Kevät, Plutonium 74, Pyhimys, Risto ja Ronya.

Kirjailijoista mukana Laura Gustafsson, Katja Kettu, Riku Korhonen, Laura Lindstedt, Antti Nylén, Mikko Rimminen ja Antti Tuomainen.

Festivaalin pääpäivät ovat perjantai ja lauantai. Päiväkohtainen yleisökapasiteetti on 1700 ihmistä.

Kahden päivän liput on myyty loppuun.

Järjestäjät muistuttavat kävijöitä varaamaan mukaan käteistä, koska saaressa ei ole pankkiautomaattia eivätkä maksukortit välttämättä toimi kaikkialla.

Aikataulu:
http://www.battrefolk.fi/

Saako kirjailijaa fanittaa? Kommentti

Eleonoora Riihinen

eleonoora.riihinen@kaleva.fi

Erilaisista tilaisuuksista ja haastatteluista on tullut kiinteä osa kirjailijan työnkuvaa. Ilmiö saa ansaittua kritiikkiä, koska meidän tulisi puhua kirjailijoiden sijaan enemmän kirjojen sisällöistä.

Kirjallisuuden henkilöityminen on ollut olemassa paljon kauemmin kuin nykyisen muotoinen mediasirkus, joka sitä lietsoo. Kirjallisuudentutkimuksen suuntaus, biografismi, syntyi 1800-luvulla romanttisen kirjailijamyytin kylkeen. Kirjoja alettiin tulkita kirjailijoiden elämän kautta.

Sittemmin tekijälähtöisyys on tutkimussuuntana väistynyt, mutta kirjailijat on nostettu pysyvästi naistenlehtien sivuille.

Kirjamyynti laskee, ja taistelu ihmisten vapaa-ajasta on kiihkeää. Kirjailijoilla onkin aivan uudenlainen tarve olla esillä erilaisissa tapahtumissa ja somessa. Silti toivoisin, että kirjailija voisi olla esillä taide edellä. Lopulta hyvä kirjallisuus on se, mikä kiinnostaa ihmisiä.

Silti jotain kiihdyttävää siinä on, nähdä ilmielävänä se ihminen, joka on ravistellut kirjojen kautta.

Bättre Folkissa aion lähestyä Antti Nyléniä tärisevin jaloin ja pyytää häneltä omistuskirjoitusta Vihan ja katkeruuden esseet -kirjaan, siihen kappaleeseen, jonka olen lukenut ruttuun.

Kirjallisuuden opiskelijana ja toimittajana osaan suhtautua kirjailijoihin sopivan viileästi, mutta kirjallisuuden rakastaja minussa on polvillaan. Bättre Folk teki viime kesänä kävijäennätyksen. Järjestäjät arvelevat, että ennätys rikkoutuu taas tänä vuonna, koska lauantaille myytiin lisälippuja.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 1.7.2016.