Kaksi erilaista tapaa lähestyä Johann Sebastian Bachia

Konsertti

Limingan musiikkiviikot. Konsertti. Soi, sooloBach! Heidi Peltoniemi, sello. Kerttu Tiebout, alttoviulu. Limingan kirkossa 1.7.

Forrest Gumpin äiti voisi sanoa, että Limingan musiikkiviikkojen Soi, sooloBach! -konsertit ovat kuin konvehtirasia, sillä koskaan ei tiedä mitä saa.

Ainakin sarjan ensimmäisessä konsertissa lopullinen ohjelma poikkesi huomattavasti vielä juuri ennen tilaisuuden alkua netissä esillä olleesta.

1900-luvun loppupuolella syntyneen tyylinmukaisuusliikkeen jälkeen barokkimusiikin soitto on jakaantunut kahteen selkeään päälinjaan.

Konsertin aluksi kuultiin Johann Sebastian Bachin Soolosellosarja nro 4 Es-duuri BWV 1010 tulkitsijanaan Heidi Peltoniemi, jonka periodisoitin, kevyen tanssivat kaaritukset ja ajoittain hyvinkin rohkeat rytmiset vapaudet edustavat tätä tyylitietoista, modernina pidettyä näkemystä.

Peltoniemen tulkinnassa osien karaktäärit olivat hienosti hallinnassa, ja kepeän henkevästi edenneessä Sarabandessakin oli helppo muistaa musiikin tanssilliset juuret. Säveltäjän virtuoosinen puoli nousi selvimmin esille railakkaan vauhdikkaassa Bourréessa ja lähestulkoon irlantilaisen jigin vauhdilla tulkitussa Giguessa.

Kerttu Tiebout esitti Soolosellosarjan nro 2 BWV 1008 alttoviululla. Bachin eri instrumentilta toiselle helposti siirtyvä musiikki toimikin mainiosti myös pienemmällä jousisoittimella.

Tieboutin Bach-soitto nojaa selvästi enemmän romanttiseen traditioon ja esimerkiksi tanssien tempovalinnat edustivat lähinnä turvallista keskitietä. Tärkeä on tietysti aina muistaa, että myös tyylitietoiseksi kutsutun suuntauksen ulkopuolella barokkimusisointi voi olla sekä tyylikästä että tiedostavaa.

Esityksestä huokui vahvaa näkemystä ja musiikin ymmärtämistä. Varsinaisesti vieraalta kuulosti vain ultrahidas Sarabande, jossa pyrkimys ladata jokaiseen säveleen maksimaalinen ilmaisuvoima tuntui enemmänkin hajottavan musiikin fraasirakenteita ja harmonisia jännitteitä.

Varsinaiseen tanssitunnelmaan päästiin parhaiten teoksen lopun kahdessa Menuetissa ja rivien välissä fugatoon vihjaavassa Giguessa.

Hannu Hirvelä

fakta

Musiikkiviikkojen loput konsertit

Oppilaiden äänet II. 4.7. kello 18, Heikki Sarvela -sali, LInnukkatie 5, Liminka.

Soi, sooloBach. 5.7. kello 18.30, Temmeksen kirkko.

Soi, yötön yö. 5.7. kello 21. Lumijoen kirkko.

Soi, pieni tähti. 6.7. kello 11, Heikki Sarvela -sali.

Sophie Vilkerin viulunsoiton mestarikurssilaiset 6.7. kello 15, Heikki Sarvela -sali.

Rantalakeus 40 vuotta – Sävelten voimaa. 6.7. kello 17.30, Heikki Sarvela -sali.

Oppilaiden äänet III. 6.7. kello 19, Heikki Sarvela sali.

Soi muskari. 7.7. kello 10, Heikki Sarvela -sali.

Samuli Peltosen sellonsoiton mestarikurssilaiset 7.7. kello 15, Heikki Sarvela -sali.

Soi, sinfoniaorkesteri. 50. musiikkileirin päätöskonsertti. 7.7. kello 19, Heikki Sarvela -sali.

Soikaa, orkesterit. Musiikkileirin kaikki orkesterit. 8.7. kello 12, Heikki Sarvela -sali.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 4.7.2016.