Team ForceMajor aikoo Bonnevilleen

Matti Heikura Kaleva
Oululainen moottoripyörätiimi Team ForceMajor on vihdoinkin pääsemässä tavoitteeseensa päästä Bonnevillen suola-aavikolle ja osoittaa, että sen moottoripyörä on huippunopeudella mitattuna maailman nopein ahtaamaton moottoripyörä.
Matkan piti toteutua jo viime vuonna, mutta kaksi viikkoa ennen kaluston lähettämistä rikkoontunut ykkösmoottori pakotti tiimin lykkäämään osallistumista. Pyörän ja moottorin kehittämistä ei kuitenkaan ole lopetettu, vaan Oulun yhteistyössä ammattikorkeakoulun moottorilaboratorion kanssa moottorista on kehitetty uusi versio.
Tiimipäällikkö Jouni Rissasen mukaan välivuoden aikana moottoria kehitettäessä on esiin tullut "heikoin lenkki" toisensa jälkeen, jota osoittaa sekin, että kolme moottoria on tähän mennessä hajonnut testeissä.
"Lisävuosi on ollutkin varsin opettavainen, tosin se on myös romuttanut budjettimme täysin. Minulla on nyt kuukausi vielä aikaa löytää loppurahoitus, jotta hanke saadaan varmasti vedettyä loppuun saakka."
Tiimi on tähän mennessä parantanut Suomessa jo useaan otteeseen luokan maailmanennätystä. Parhaimmillaan nopeutta on ollut 390 kilometriä tunnissa, mutta Bonnevillen suola-aavikon olosuhteet ja ennätyskokeen vaatimukset asettavat aivan uudet vaatimukset nimenomaan moottorin kestävyydelle.
Suomessa ennätyskokeet ajetaan siten, että seisovan lähdön jälkeen ajoaika kestää kaikkiaan noin 22 sekuntia, joista vain hieman yli kymmenen sekuntia ajetaan kaasu pohjassa ja vain loppunopeus mitataan.
Bonnevillessä ajoalustana oleva suola on lähellä märän asvaltin liukkautta ja yksin pidon parantamiseksi pyörän painoa on jouduttu nostamaan noin 100 kiloa. Lisäksi ennätyskokeessa ajetaan lentävä maili, jossa mitataan mailin keskinopeus. Homma pitää toistaa neljän tunnin kuluessa ja ajojen keskiarvo lasketaan tulokseksi.
Kun ennätyskoe ajetaan yhdeksän mailin mittaisella radalla, se edellyttää pitkää kiihdytystä ja täydellä teholla joudutaan ajamaan yli minuutti. Tämä kuormittaa moottoria aivan toisella tavalla kuin Suomen kokeet, joten tiimi on keskittynyt parantamaan sekä moottorin tehoa että kestävyyttä.
Kehitystyön haasteista saa hyvän kuvan, kun Oamk:n puolesta hanketta ohjannut Arto Lehtonen kertoo, että pyörän ketjun lämpötila nousi yhdessä kokeessa 400 asteeseen ja vankasta rakenteesta huolimatta se venyi samalla parilla sentillä. Nyt ketjulle on rakennettu oma jäähdys, jolla sen lämpötila saadaan pysymään 60 asteessa.
Pitkäkestoisen kuormituksen tuottaman lämpörasituksen hallinta on myös ollut keskeistä. Nyt näyttää siltä, että -80 asteisen ilokaasun, ja sekaan suihkutettavan metaanin ja veden sekoitus on saatu toimivaksi.
"Kun aikaisemmin moottorin lämpötila nousi suoraan lineaarisesti ylös, tasaantuu se nyt ja kääntyy jopa hieman alaspäin", kuvailee Rissanen tilannetta.
Näillä näkymin 800 kiloa lentorahtia lähtee Oulusta kohti Yhdysvaltoja 30.7. Itse ennätyskokeeseen päästään 26.-30.8., kun pyörä on ensin katsastettu ja saanut osallistumislisenssin.
Hankkeesta löytyy tietoa myös Oulun ammattikorkeakoulun internet-sivulta www.oamk.fi/tfm tai Facebookista Teamforcemajorin sivuilta.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva