Oulussa satsataan videomainontaan

Aki Harju Kaleva
Oulu Ilmakitaraa, talviuintia ja purjeveneitä. Toripoliisi, huipputeknologiaa ja polkupyöriä merenrantamaisemassa.
Oulun kaupungin tuorein markkinointivideo maalailee kaupungista nuorekkaan ja dynaamisen kuvan.
Dynaamisuutta kaupunki tavoittelee myös panostamalla videomainontaan. Kaupunki haluaa näkyä siellä, missä ihmiset viettävät aikaa.
"Videomainonta on tämän päivän viestintää", Oulun kaupunkimarkkinoinnista vastaava viestintäpäällikkö Sari Valppu sanoo.
Kaupungin virallisella Youtube-kanavalla on satoja videoita. Suurin osa niistä on kokoustaltiointeja, mutta myös erilaisia mainoksia ja esittelyvideoita on julkaistu useita.
Uusinta markkinointivideota, Kaupunkielämää-mainosta, on katsottu jo yli 45 000 kertaa.
Mainoksella on kuitenkin kolme kertaa vähemmän katsojia kuin samaan aikaan julkaistulla, epävirallisella Banned Oulu city commercial -videolla, jossa seurataan vaihto-opiskelijan asiointia oululaisella nakkikioskilla.
Vaihto-opiskelijoille tehdyistä virallisista videoista suosituin on kerännyt videopalvelu Vimeossa 23 000 katsojaa. Videossa jatkuvasti kiroileva Jason muistelee avantouintikokemustaan.
Projektipäällikkö Heli Metsäpellon mukaan vaihto-opiskelijoille suunnatut videot ovat saaneet paljon huomiota ja myönteistä palautetta.
"Ne ovat mainosmaisia ja nuorekkaita. Videot toimivat myös ulkomailla, sillä ne ovat englanninkielisiä."
Metsäpelto kehuu myös Kaupunkielämää-videota. "Menevässä videossa tuodaan monipuolisesti esiin uutta Oulua. Siinä nähdään luontoa ja myös yrityselämää."
Videon on tehnyt Jukka Takalo. Kaupunkielämää on yksi harvoista kaupungin imagomainontaan keskittyvistä teoksista. Suurin osa kaupungin videoista markkinoi tiettyä palvelua tai tuotetta. Esimerkiksi Oulun Omahoitopalvelusta on tehty kolmen minuutin mittainen esittelyvideo.
Kynnys tuottaa audiovisuaalista materiaalia kaupunkimarkkinoinnin tueksi on madaltunut. Tekniikkaa ja osaamista on nyt aiempaa helpommin saatavilla.
"Aiemmin esimerkiksi esittely-dvd:n tekeminen saattoi olla vuoden prosessi. Nyt videoita tehdään sitä mukaa kuin niitä tarvitaan. Sehän on aika edullista nykyään", Valppu kertoo.
Hänen mukaansa markkinointivideoiden katsojamääriä seurataan tarkasti.
"Niitä katsotaan ja myös jaetaan paljon."
Videoita hyödynnetään Oulun kaupungin markkinoinnissa jatkossakin. Valppu kertoo, että videoilla tavoitetaan helposti laajoja kohderyhmiä.
"Kuvan ja äänen avulla voi luoda helposti mielikuvia. Videoita tehdään nykyään pienestäkin aiheesta. Niitä teetetään ammattilaisilla, ja lisäksi esimerkiksi omat työpajanuoremme tekevät videoita."
Valpun mukaan kaupungin markkinoinnissa keskitytään monikanavaisuuteen. Mainontaa tehdään sekä painotuotteisiin että verkkoon.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva