Sanalla maailman tykkitulta vastaan

Miika Manninen Kaleva
Kempele Maailma muuttuu myrskyn lailla moniarvoisemmaksi ja kirkko on kovassa paineessa, mutta Rauhan Sana -lestadiolaiset haluavat pitäytyä perinteisissä arvoissa.
Kempeleessä järjestettävien Rauhan Sanan Suvijuhlien tulevaisuusseminaarissa eilen perjantaina puhunut rovasti Johan Candelin totesi kristillisten yhteisöjen elävän suurten yhteiskunnallisten muutosten aiheuttaman pommituksen keskellä.
"Elämme hengellisesti suurimmassa murroksessa viimeiseen sataan vuoteen. Ihmiset eroavat seurakunnista kiihtyvää tahtia, ja on tapahtumassa suuri ero kirkon ja Raamatun välillä."
Oulun Rauhan Sanan puheenjohtaja Matti Rahja perää tämän suuren murroksen keskellä kristityiltä sitoutumista uskon ja elämän ydinasioihin: Raamattuun ja perheeseen.
Kirkon piirissä viime aikoina vellonut seksuaalieettinen keskustelu saa Rahjan surulliseksi.
"Kirkon suurin ongelma on, että kirkko on unohtanut omat tunnustuskirjansa ja toimii omaa tunnustustaan vastaan."
Hänen mukaansa Rauhan Sana sitoutuu perinteiseen avioliitto- ja perhekäsitykseen.
Rahja pitää erikoisina esimerkiksi Herättäjäjuhlilta kaikuneita puheita, joissa todettiin, että kaikki Raamatussa ei ole Jumalan puhetta.
"Meidän liikkeessämme ei puhuttaisi näin, jos aikoisi pysyä liikkeen puhujana", Rahja toteaa.
Tämän hän sanoo omana mielipiteenään. Koska Rauhan Sanalla ei ole keskusjohtoa, he eivät yleensä ota yhteisönä kantaa toisten tekemisiin.
Herätysliikkeiden rooli on Matti Rahjan mukaan ollut aina yhteiskunnallisesti tärkeä. Niiden vaikutus koko yhteisöön nousee hänen mukaansa ruohonjuuritasolta, ihmisten ja perheiden kautta.
"Hengellisyys voisi esimerkiksi tuoda anteeksiantoa parisuhteisiin ja se vaikuttaisi perheiden hyvinvointiin. Perheiden hyvinvointi vaikuttaisi sitten koko yhteiskuntaan."
Samalla Rahja perää taloudellisesti vaikeina aikoina ahkeruuden kunnioittamisen lisääntymistä.
Kirkon konservatiiviseen siipeen lukeutuvat rauhansanalaiset edustavat lestadiolaisuuden sisällä vapaamielisempää suuntausta.
"Meillä jätetään monet asiat omantunnonvapauteen kuuluviksi asioiksi", sanoo oululainen Matteus Jämsä.
Tämä on hänen 23. vierailunsa Suvijuhlilla.
Liikkeen sisällä ei suhtauduta tiukan kielteisesti esimerkiksi television katsomiseen, kuten vanhoillislestadiolaisuudessa.
Myös alkoholin nauttiminen on kunkin omantunnon asia, vaikka suhtautuminen siihen on yleisesti kielteistä.
Päihtymystä liikkeen sisällä ei hyväksytä.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva