Radalle vaikka omalla autolla

Aki Harju Kaleva
Oulu Valoja ei ole viritetty, mutta ne voi helposti kuvitella radan yläpuolelle. Valojen sammuttua kaasun saa painaa pohjaan.
Jokamiesluokan autolla kahdensadan metrin lähtösuoralla ehtii kiihdyttää yli sadan kilometrin tuntivauhtiin. Jos alla olisi nelivetoinen rallicross-auto, suoran päässä vauhtia voisi olla tuplasti enemmän.
Oulu Zonen moottoriurheilukeskusta pyörittävä Eero Tikkala on joutunut avoimien ovien päivänä porttivahdiksi. Porot yrittävät tulla avoimesta portista aidatulle alueelle.
Keskus on ollut auki vasta muutaman tunnin. Moottoriurheilukeskukselle myönnetty ympäristölupa astui voimaan maanantai-aamuna kello yhdeksän.
"Kello 9.02 radalla ajettiin jo kilpaa", Tikkala kertoo.
1,3 kilometrin pituisella radalla ajetaan sekä rallicross- että jokkiskisoja. Rata sopii myös ajoharjoitteluun tavallisella henkilöautolla.
Tikkalan mukaan ensimmäisenä päivänä saatu palaute on ollut myönteistä. Rallicross-rataa on kehuttu haastavaksi ja nopeaksi. "Suomesta ei löydy toista näin nopeaa rataa."
Ensimmäinen kaarre on hiukan takaviisto. Asfalttiosuus jatkuu 650 metriä.
Tiukka oikea, ja sen jälkeen ollaan jo sorakaarteessa. Seuraavaksi tulee radan erikoisuus: sorapintainen täyspallokurvi. Siispä ratti ääriasentoon ja ajolinjaa etsimään. Pallokurvin kohdalle on rakennettu korkeat kaiteet, jotta kaikki autot pysyvät radan sisäpuolella.
Kaupungin rakennuttaman moottoriurheilukeskuksen harjoitus- ja kilpailutoiminnasta vastaa yksityinen operointiyhtiö OZ Operointi. Tikkala on yhtiön toimitusjohtaja.
Tuomaritornissa tuoksuu tuore puu. Alueen urakka on saatu päätökseen kesäkuun lopussa.
Uudelle tuomaritornille tulee käyttöä jo elokuussa, kun alueella ajetaan ensimmäiset viralliset kilpailut. Ylhäältä tornista näkee hyvin koko alueen.
Autoradan vasemmalla puolella on hiekkapintainen motocross-rata hyppyreineen. Rata on noin 1,7 kilometriä pitkä.
"Hyppyrit on tehty Suomen Moottoriliiton sääntöjen mukaan. Täällä ei siis ole Iinatista tuttuja kammohyppyreitä. Näistä saa matalammat mutta pitemmät loikat", tuomaritorniin kiivennyt ratamestari Jarmo Pekkala sanoo.
Myös motocross-rata on ollut päivän aikana testissä. Kuopiosta saapuneet harrastajat pitivät rataa turhan pehmeänä.
"Rata on ollut vielä vähän märkä", Pekkala kertoo.
Moottoriurheilukeskus ei ole vielä valmis. Nyt avattujen kahden radan lisäksi alueelle on tulossa yli puolenkymmentä muuta rataa.
Seuraavana avattavan karting-radan rakentamisesta vastaa vielä kiinteistöyhtiö Oulu Zone. Operointiyhtiön vastuulle jäävät moottorikelkoille tarkoitettu snowcross-rata, endurosprint-rata ja rallisprint-rata autoille.
Tikkalan ja Pekkalan tavoitteena on saada alueelle myös täysimittainen moottorirata.
"Siihen tarvitaan yksityistä rahaa eli sijoittajia. Olemme asettaneet tavoitteeksi, että vuonna 2017 meillä on 3,4 kilometriä pitkä moottorirata valmiina ja ratakahvilatoiminta käynnissä", Tikkala sanoo.
Lyhyen suoran jälkeen tullaan taas asfalttikurviin. Jälleen tiukka oikea ja kiihdytys viimeiselle suoralle. Suoran puolivälissä on hyppyri. Jos kaasua uskaltaisi painaa kunnolla, hyppyristä saisi komeat ilmalennot.
Pian ollaankin jo maalisuoralla. 1,3 kilometrin mittainen rata taittui yhdessä hujauksessa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva