Oulussa tuhannet altistuvat melulle

Aki Harju Kaleva
Oulu Melumittari näyttää Oulun keskustassa tylyjä lukemia. Ympäristömelutason ohjearvot ylittyvät reilusti kaikissa mittauspisteissä Heinätorin puistoa lukuun ottamatta. Sielläkin melurajasta jäädään vain kaksi desibeliä.
Viime vuonna Oulun kaupungin asukkaista noin viidenneksen arvioitiin altistuvan tieliikenteen aiheuttamalle yli 55 desibelin melutasolle.
Koko maassa lähes miljoona ihmistä asuu sellaisilla alueilla, joissa melu ylittää jatkuvasti ohjearvot.
Jatkuvan melusaasteen kohteena ololla voi olla vakavia seurauksia. Työterveyslaitoksen teemajohtaja Rauno Pääkkönen kertoo, että ympäristömelun vakavin seuraus on kuulovaurio. Tavallisimpia vaikutuksia ovat erilaiset psyykkiset reaktiot.
"Melu vaikeuttaa viestintää ja keskittymistä. Kun henkinen työ vaikeutuu, tulee virheitä, jotka voivat aiheuttaa esimerkiksi tapaturmia."
Jatkuva stressi vaikuttaa pitkän ajan kuluessa mielialaan. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) tutkii parhaillaan, voiko ympäristömelun aiheuttama stressi muuttua lopulta diagnosoiduksi masennukseksi.
"Stressi itsessään voi tuntua kehossa. Se voi aiheuttaa esimerkiksi vatsavaivoja ja päänsärkyä", THL:n johtava tutkija Timo Lanki sanoo.
Liikennemelulle altistuminen on yhdistetty myös kohonneeseen sydäninfarktiriskiin. Tutkimuksissa ei ole kuitenkaan kyetty vielä selvittämään, johtuuko kasvanut riski melusta vai liikenteen pakokaasuista ja katupölystä.
Kiistatonta on, että ympäristömelu heikentää monilla unen laatua. Jatkuvassa melussa nukahtaminen voi olla vaikeaa. Aamulla vilkastuva liikenne voi puolestaan herättää jo reilusti ennen herätyskellon soittoa.
"Lisäksi syvän unen vaihe saattaa lyhentyä tai siirtyä myöhemmäksi. Tämä aiheuttaa sitten väsymystä päivällä", Lanki sanoo.
Oulun kaupunkialueen halkaisevan väylän liikenne aiheuttaa laajat meluvyöhykkeet rakennetuista meluesteistä huolimatta. Esimerkiksi Peltolan ja Värtön alueella sijaitsee asuinkerrostaloja, joihin kohdistuu suurimmillaan yli 70 desibelin melutaso.
Pelkästään Oulun pääkatujen liikennemelulle altistuu lähes 14 000 asukasta joka päivä.
Kaupungin alueella raideliikenteen aiheuttamalle äänisaasteelle arvioitiin viime vuonna altistuvan noin 7 200 asukasta.
Liikennemelua voitaisiin vähentää monin tavoin. Rauno Pääkkösen mukaan meluvallit, nykyistä alhaisemmat nopeusrajoitukset ja hiljainen asfaltti alentaisivat asuinalueille kantautuvaa melua tuntuvasti.
Oulun kaupungin meluraportissa liikenteen aiheuttaman melun vähentäminen nähdään kuitenkin vaikeana.
Liikennemäärien merkittävää pienentämistä pidetään lähes mahdottomana.
Melua vaimentavan päällysteen käytön todetaan auttavan vain kesäisin, sillä talvella käytettävät nastarenkaat kuluttaisivat pienirakeisen asfaltin nopeasti.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva