Uusi elämä tähtimezzona

Esko Aho Kaleva
Oulu Virpi Räisäsen kotiseutu tunsi hänet pitkään vain viulistina. Hollannissa 1990-luvun puolivälistä saakka asunut kiiminkiläissyntyinen muusikko teki uraa kaukana Alankomaiden kamariorkesterissa.
Muutama vuosi sitten laulaminen alkoi toden teolla kiinnostaa Räisästä, mutta hän taiteili pitkään vedenjakajalla eli lauloi ja soitti yhtä aikaa. Syntyi kuitenkin kiinnostavia yhteisprojekteja esimerkiksi oululaisen hanuristin Timo Kinnusen kanssa.
Kutsut Salzburgin musiikkijuhlille 2009-2010 merkitsivät ratkaisevaa käännettä uralla. Muusikkopiireissä varsinkin tiedetään hyvin, että kaksi kesää peräkkäin tällä maailmankuululla festivaalilla ei voi olla pelkkää sattumaa.
Viimeksi Räisänen lauloi Salzburgissa solistina Wolfgang Rihmin Dionysos-oopperan kantaesityksessä. Kyseessä oli musiikkijuhlien, Alankomaiden oopperan ja Berliinin valtion-oopperan yhteistuotanto.
Kuluvana vuonna Räisästä on kuultu Berliinin valtionoopperassa jo parissa eri produktiossa.
Hiljattain Yle hehkutti Räisäsestä sopraano Karita Mattilan ja sopraano Soile Isokosken manttelinperijää, joka on Suomen seuraava "tähtimezzo maailmalla".
Räisäselle on Keski-Euroopan estradeilla saavutettujen menestysten jälkeen alkanut aueta uusia ovia myös kotimaassa.
Puolentoista viikon päästä hän matkustaa Helsinkiin harjoittelemaan Uljas Pulkkisin kamarioopperaa Viisi naista kappelissa, jonka kantaesitys tapahtuu Lapin kamariorkesterin ja kapellimestari John Storgårdsin kanssa Espoon Sellosalissa 1.9.
Uudelleen Räisänen ja Storgårds tapaavat syksyllä Musiikkitalossa, kun Räisänen laulaa Helsingin kaupunginorkesterin solistina kahdessa konsertissa.
Elokuun lopulla ilmestyy Räisäsen ensimmäinen levy The Legacy of Mahler (Mahlerin perintö) Ondinen kustantamana. Pianistina cd:llä soittaa Marita Viitasalo. "Kyseessä on nuoruuden ylistys, johon sisältyy hyvin paljon huumoria", laulaja kertoo.
Äänitteen voi hankkia etukäteen perjantaina alkavalta Oulunsalo Soi -festivaalilta, jonka taiteellisena johtajana Räisänen toimii ensimmäistä vuottaan.
"Levyn tekeminen lähti liikkeelle kuulemastani toteamuksesta, että Gustav Mahlerin laulutuotanto on kaikkein eniten vaikuttanut toisen Wienin koulukunnan säveltäjiin, joita ovat Anton Webern, Arnold Schönberg ja Alban Berg - samoin kuin Dmitri Šostakovitšiin, Benjamin Britteniin ja Luciano Berioon. He ovat tavallaan suorassa linjassa Mahlerista lähtien."
Oulunsalo Soin ennakkotunnelmat ovat erittäin myönteiset. Taiteellinen johtaja luottaa kokeneeseen työntekijäjoukkoon. "Kaikki kutsutut taiteilijatkin ovat edelleen innokkaina tulossa."
"Organisaatio pyörii hyvin, talkoolaiset ovat innostuneita. Siitä puolesta minulla ei ole mitään huolta. Itseäni vähän jännittää, miten ihmiset ottavat suunnittelemani ohjelman vastaan."
Festivaalin alla Virpi Räisänen on viettänyt viikon verran kesälomaa Kiimingissä ja Yli-Iissä.
"Olen ihan yltiöisänmaanrakas. Koska en asu täällä koko ajan, näen kaiken kultaisissa raameissa. Suomessa voin hengittää vapaasti. Hollanti on joka suhteessa täysin päinvastainen. Pienelle alueelle on ahdettu niin paljon ihmisiä kuin mahdollista."



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva