Vuoden päästä kohti Afrikkaa, Syyriaa ja Venäjää

Alpo Aaltokoski
tuo Täydenkuun Tansseille 2018
kulttuurien vuoropuhelua Burkina
Fasosta, Ghanasta, Syyriasta, Irakista, Komista ja Permistä.

Festivaali palaa samalla viisipäiväiseksi.

Eeva Kauppinen

Täydenkuun Tanssit -festivaalin taiteellinen johtaja vaihtuu. Tämän kesän festivaalin toteuttanut tanssitaiteilija, tanssitaiteen tohtori Kirsi Törmi Kajaanista irtisanoutui ensimmäisen vuoden jälkeen. Törmi koki inspiroivan ja eettisesti kestävän festivaalin tekemisen mahdottomaksi resurssipulan ja jähmeän uudistamishalun takia.

Pyhäsalmen Tanssi ry valitsi Törmin seuraajaksi Pyhäjärvellä 1958 syntyneen helsinkiläisen tanssitaiteilijan ja taiteilijaprofessorin Alpo Aaltokosken.

Aaltokosken sopimus on kolmevuotinen 2018–2020.

Mukana on myös optio useammalle vuodelle.

– Täydenkuun Tansseilla ei ole historian saatossa tapahtunut mitään dramaattisia muutoksia, mutta tietynlaista aaltoliikettä on ollut, Aaltokoski arvioi.

– Olen jo jonkin aikaa ollut huolissani festivaalin yleisö- ja esitysmäärien vähenemisestä. Nytkin oli vain yksi teatteri käytössä. Tietenkin on ihanaa kotoisa lämmin tunnelma, mitä yritetään hakea, mutta se ei saisi ruveta menemään kotikutoiseksi kylätapahtumaksi. Pikkuisen sellaista suuntaa on ollut ilmassa.

Aaltokosken mielestä Kirsi Törmin tekemällä festivaalilla oli hieno teema.

– Voiko sen parempaa teemaa olla kuin hyvinvointi ja hyvä elämä, Aaltokoski toteaa.

Alpo Aaltokoski on jo aloittanut kesän 2018 festivaaliohjelmiston rakentamisen.

– Tähän maailman aikaan liittyen kulttuurien välinen vuoropuhelu on paikallaan. Siitä näkökulmasta yritän neuvotella ensi kesän festivaalille pari afrikkalaista esitystä, Burkina Fasosta ja Ghanasta. Sitten siellä on syyrialainen koreografi ja hänen työnsä.

Afrikan ja Lähi-idän lisäksi Aaltokoski kurkottaa myös itään.

– Minulla on kontakteja suomensukuisiin kansoihin Komin tasavallassa ja Permissä. Heidän kansantanssinsa on ihan huippua. Tradition ylläpitämisen lisäksi nuori polvi on kiinnostunutta kehittämään sitä.

Alpo Aaltokoski Companyn omasta ohjelmistosta löytyy sopiva esitys Alpo ja Ali, joka on esityksellinen dialogi irakilaisen muusikon Ali Abbasin alias Ali Alawadin ja tanssija Alpo Aaltokosken välillä.

Täydenkuun Tansseilla näkyy Alpo Aaltokosken mielestä nyt
liian vähän ammattilaisia. Eivätkä kurssit täyty, mikä on myös ongelma.

– Täytyy pohtia, mihin Täydenkuun Tanssit asettuu festivaalikentässä ja Suomen taiteen kentässä. Festivaalin pitää palvella yleisöä, ennen kaikkea paikallista.

Yksi uusi idea on vapaiden ryhmien platform. Näytös, johon vapaat ryhmät voisivat tuoda esityksiä.

– Ajatuksena on yksipäiväinen minimessu, johon kutsuttaisiin kansainvälisiä tuottajia ja festivaalijohtajia. Haluaisin palauttaa Pyhäjärven maineen nykytanssin näyteikkunana.

Toinen missio on tanssin ammattilaisten ja harrastajien tuominen yhteen.

– On iso dilemma, mikseivät harrastajat käy katsomassa ammattilaisten esityksiä, eivätkä ammattilaisiakaan paljon kiinnosta harrastajien hommat, Aaltokoski sanoo.

– Kenttää voisi yhdistää open stage, minne saisi tulla harrastajaryhmiä yhdeksi tai kahdeksi päiväksi. Harrastajissa on tosi hyviä ryhmiä ja siellä on alan tulevaisuus.

Aaltokoski tahtoo jälleen ottaa festivaalin käyttöön paikkakunnan kaikki kolme esitystilaa: Keskuskoulun, Inmet-areenan ja VPK:n teatterin.

Lisäksi hän haluaa palauttaa festivaalin viisipäiväiseksi ja siirtää sitä heinäkuun loppua kohti.

Tämän kesän festivaalin toteuttanut Kirsi Törmi sai yleisöltä paljon hyvää palautetta festivaalin tunnelmasta: ilmassa oli uudenlaista lämminhenkisyyttä, läheisyyttä ja yhteisöllisyyttä.

Vuonna 1992 ensimmäisen kerran järjestetty festivaali on alueelle yhä tärkeä. Mutta sen talous on supistunut.

Taiteellisen johtajan käytössä oli noin 35 000–40 000 euron ohjelmistobudjetti.

Törmi koki resurssit ja raamit liian tiukoiksi. Siksi hän luopui festivaalista.

– Liittyen festivaalin rahoitukseen, liittyen kulttuuripolitiikkaan ja liittyen siihen, mihin minä taiteilijana suostun. Meidän kaikkien festivaalijohtajien pitäisi pystyä avoimesti puhumaan siitä, miten pienillä rahoilla asioita tehdään, hän haastaa.

Täydenkuun Tanssit -festivaalin kesän 2018 festivaalin ohjelmistohaku alkaa 1.9.2017 ja päättyy 30.9.2017.

”Täytyy pohtia, mihin
Täydenkuun Tanssit asettuu festivaalikentässä ja Suomen taiteen kentässä. Festivaalin pitää palvella yleisöä, ennen kaikkea paikallista.”

Alpo Aaltokoski

taiteellinen johtaja
2018–2020



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 09.08.2017.