Luonto inspiroi vastuullista suunnittelijaa

Tytti Alapietille on tärkeää, että hänen suunnittelemansa vaatteet valmistetaan lähellä.

Anssi Juntto

Suomessa syntyy vuosittain yli 70 miljoonaa kiloa tekstiilijätettä. 80 prosenttia tekstiilijätteestä hyödynnetään energiaksi polttamalla ja loput kärrätään kaatopaikalle, vaikka osa jätteestä olisi mahdollista kierrättää.

Vastuullisuuden nimeen vannova Mori Collective tekee vaatteistaan isojen erien sijaan useampia pienempiä eriä sekä hyödyntää kierrätysmateriaaleja ja vaateteollisuuden ylijäämäkankaita.

– Kierrätyskeskuksista löytyy pal­jon kankaita, joissa on jokin pieni vika, mutta muuten ne ovat edelleen hyvää materiaa. Meillä on t-paitoja suomalaisen Pure Waste Textilesin kautta, joka tekee tekstiiliteollisuuden leikkuutähteistä uutta kangasta. Vaatteiden kierrätystä kehitetään koko ajan, Mori Collectiven oululaislähtöinen perustaja Tytti Alapieti kertoo.

– Käytettyjen vaatteiden kierrätys on tosi haastavaa. Yksi syy on se, että niissä on niin monia kuituja yhdessä sekaisin. Jos hankimme uusia kankaita, pyrimme siihen, että ne ovat sataprosenttisesti jotain tiettyä materiaalia, niin tulevaisuudessa niiden kierrättäminen on helpompaa.

Lukioikäisenä Alapieti pähkäili, mitä ryhtyisi opiskelemaan. Päällimmäisenä mielessä pyörivät luonnontieteiden opinnot, mutta yhtä lailla vaateala kiinnosti.

Hän kun oli jo pitkään ommellut vaatteita itselleen ja kavereilleen.

– Isäni tiesi, että Tampereen teknillisessä yliopistossa saattoi opiskella vaatetus- ja tekstiilitekniikkaa. Se kuulosti heti omalta jutulta. Siinä yhdistyivät hyvin tekstiili ja vaatetus sekä luonnontieteet ja tuotanto.

Opintojen jälkeen Alapieti päätyi töihin kustomoituja farkkuja tehneeseen start up -yritykseen Nomo Jeansiin Helsinkiin.

Työpaikka oli mukava ja mielenkiintoinen. Farkkuja tehtiin mittatilauksena, mitat otettiin 3D-skannerilla.

Kun Nomo Jeansin taival loppui konkurssiin vuonna 2014, Alapieti rupesi miettimään oman yrityksen perustamista.

Reilut kaksi vuotta sitten hän löi hynttyyt yhteen kollegansa Jenni Kolin kanssa. Kummankin lähtökohtana oli tehdä aivan jotain muuta kuin halpaa ja huonolaatuista pikamuotia.

– Tykkään slow fashion -termistä. Että miettii enemmän materiaalilähtöisesti ja tekee laadukkaita ja kestäviä vaatteita, joita voi yhdistellä.

Yhtä lailla Alapietille on tär­keää, että vaatteet tehdään lähellä. Omien Vallilassa Helsingissä sijaitsevien työtilojen ohella pieniä eriä vaatteita on ompelutettu Virossa.

Mori Collective pitää sisällään kaksi merkkiä. Alapietin Mori käyttää vaatteissaan paljon luomupuuvillaa ja luonnonmateriaaleja, kun taas Kolin merkki Diamonds From Dirt hyödyntää enemmän kierrätysmateriaaleja. Kumpikin tekee myös koruja.

Alapietin ajatuksena on tehdä ajattomia vaatteita pienellä tvistillä. Suunnittelussa hän ammentaa pohjoisesta minimalismista, vanhasta muodista ja luonnosta.

Uusi, yhteistyössä graafikko Eija Vehviläisen kanssa tehty printti on saanut inspiraationsa edesmenneen geologi-isän kanssa aikoinaan katselluista kivien mikroskooppikuvista.

Kuluneiden reilun kahden vuoden aikana Mori Collective on saanut koko ajan lisää kotimaisia jälleenmyyjiä.

Vähitellen katseita on käännetty myös ulkomaille.

– Syyskuussa Weecos-verkkokaupan kautta on lähdössä ryhmä pieniä merkkejä New Yorkiin. Siellä on House of Finland, joka tuo esille suomalaista suunnittelua, taiteita ja teknologiaa. Sinne. Se on ensimmäinen kansainvälistymisyrityksemme.

Fakta

Tytti Alapieti

Vaatesuunnittelija ja Mori
Collectiven toinen perustaja.

Kotoisin Oulusta, asuu Helsingissä.

Valmistunut vaatetus- ja tekstiilitekniikan diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2011.

Mori Collective on mukana
Oulun Designtorilla Pikisaaressa 17.-18. elokuuta.



Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 17.08.2017.