Toimiston kohtalo vaaka- laudalla

Asematalon kaavahankkeessa
Oulun rautatieaseman pohjoislohkolle kaavaillaan kerrostaloja.

Kohtalonkysymys on funkistyylisen vanhan kiitotavaratoimistorakennuksen säilyminen.

Antti Ervasti

Oulu

Rautatieaseman, Rautatienkadun ja pohjoisen alikulkukäytävän rajaamalle alueelle nousee todennäköisesti kerrostaloalue tulevina vuosina. Nykyiset rakennukset puretaan tai siirretään ja rakennetaan tilalle rakennuksia asumis-, liike- ja toimistokäyttöön. Alueesta on parhaillaan käynnissä asemakaavoitus ja suunnittelutyö.

Nykyisistä rakennuksista puurakenteinen asuinrakennus ja sen pihapiirissä oleva varastorakennus on tarkoitus siirtää Toppilaan entisen rautatieaseman alueelle, jonne asema-alueelta on siirretty rakennuksia aiemminkin.

– Kolmannen rakennuksen, funkistyylisen kivirakennuksen, entisen kiitotavaratoimiston säilytyksen tai purkamisen edellytyksiä tutkitaan paraikaa, kertoo kaavoitusarkkitehti Leena Kallioniemi kaupungin yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista.

Alueen omistavat kaksi kiinteistöyhtiötä, joiden edustajana toimii Devecon Groupin toimitusjohtaja Ari Tuutti. Devecon myös suunnittelee alueelle päätettävät rakennushankkeet. Aloitteen kaavahankkeista tekivät maanomistajat.

– Nyt haetaan avoimin mielin keskeiselle ja merkitykselliselle paikalle kaupunkikuvallisesti korkealaatuista muutosta. Pääosin rakentamista suunnitellaan asumiskäyttöön, mutta suunnittelussa on mukana myös liike- ja toimistorakentaminen. Paikkahan on tärkeä myös ruutukaavakeskustan alkamisen merkkinä, Kallioniemi kuvailee.

Kaavahankkeessa huomioidaan matkakeskuksen suunnitelmat ja radan Raksilan puolelle tulevat suunnitelmat.

– Suunnitelmissa pyritään yhtenäiseen kaupunkikuvaan, hän selventää.

Kuinka paljon ja monikerroksisia rakennuksia alueelle tulee, on vasta selvittelyn ja suunnittelun alla, eli päätöksiä ei ole tehty.

– Alueelle on tutkittu matalampaa ja korkeampaa rakentamista. Lähtökohta on kaupunkikuva ja sopivuus kyseiseen paikkaan, Kallioniemi sanoo.

Kaupungin linja on suosia nykyistä korkeampaa rakentamista, joten korkeahkojen kerrostalojen nouseminen paikalle voi olla hyvinkin todennäköistä.

Kaleva kertoi keväällä, että Tuutti ja Devecon suunnittelevat Kivikukon siirtämistä Rautatienkadulle ja rautatieaseman aukion pohjoiseen kulmaukseen. Sen tarkoituksena olisi toimia sisääntuloporttina maanalaiselle parkkihallille, jos kortteliin suunnitellut rakennushankkeet toteutuvat.

Kiitotavaratoimiston ja Kivikukon uusi elämä tulevat todennäköisesti kumoamaan toisensa. Jos rakennus päätetään säilyttää, Kivikukkoa ei liikenteen takia voida sijoittaa suunnitellulle paikalle.

– Molemmat siihen eivät mahdu. Suunnitelmassa on monia muitakin erilaisia vaihtoehtoja, jotka on päätettävä, Tuutti sanoo.

Kivitalona asematoimistoa ei voida siirtää, vaan se on purettava kokonaan pois, jos siihen päädytään.

Suunnittelualueen puisessa rivitalorakennuksessa on neljä asuntoa. Vaikka rakennuksille on myönnetty siirtolupa, niille tuskin tapahtuu mitään vielä pitkään aikaan.

Kun kaava on valmis aikaisintaan puolentoista vuoden päästä, on tehtävä vielä useita päätöksiä, muun muassa mahdollinen rakentamispäätös ennen kuin rakennuksia aletaan siirtää.

– Ei ole minkäänlaista tietoa, millaisella aikataululla se tapahtuu. Kyllä siinä vielä menee aikaa, Tuutti arvelee.

Asematalon kaavahanke etenee siten, että asemakaavaluonnos tulisi nähtäville vuodenvaihteessa.

Kallioniemen mukaan tavoite on, että kaava olisi lainvoimainen reilun vuoden päästä, vuoden 2017 lopulla. Sen jälkeen mahdollinen rakentaminen voisi alkaa.

Fakta

Juna-aseman pohjoispuolelle rakennetaan

Asematalon kaavan suunnittelualue rajautuu pohjoisessa pohjoiseen alikulkuun, lännessä ratapiha-alueeseen, etelässä rautatieasemaan ja idässä kohdalla oleviin Rautatienkadun kortteleihin.

Rautatienkadun liikennejärjestelyjä muutetaan siten, että kadulle tulee kääntymiskaista.

Vuonna

1905

rakennettu puuasuinrakennus varastorakennuksineen siirretään entisen Toppilan aseman tontille.

Lähtökohta on Oulun kaupunkistrategia 2020, jossa tavoitellaan muun muassa elinvoimaisuuden vahvistamista sekä olemassa olevien alueiden, rakenteiden ja palveluiden hyödyntämistä.

Purku-uhan alla oleva funkistyylinen kiitotavaratoimisto on valmistunut vuonna 1938.

Siihen on tehty laajennuksia on tehty vuosina 1945 ja 1960.

Vuonna

1942

rakennettu Kivikukko purettiin asematunnelin suulta kolme vuotta sitten ja kivet vietiin säilöön.

Yksi vaihtoehto kaavassa on sijoittaa Kivikukko asemarakennuksen edustalle Rautatienkadulle.

Se edellyttää, että kiitotavaratoimiston rakennus poistetaan nykyiseltä paikaltaan.

Kaavaehdotuksen valmistuttua loppuvuonna 2017 se asetetaan nähtäville 30 päivän ajaksi muistutuksia ja vastineita varten.

Asemakaavan muutoksen hyväksyy aikanaan kaupunginvaltuusto.

Vanhan rautatieasemarakennuksen vieressä sijaitseva kiitotavaratoimisto talo ei ole nykyisellään kovin edustavan
näköisessä kunnossa. Asematalon kaavassa päätetään sen kohtalosta, tuleeko sille tuho vai säilytetäänkö.


Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 31.08.2016.