Puhdasta rantaa yli kilometri

Pateniemenranta vaihtui Veneen- veistäjänrannaksi.

Rakentaminen alkaa vuonna 2018.

Kari Sankala

Oulu

Pateniemen entisen sahan alueella alkaa asuntorakentaminen vuonna 2018. Katuverkostoa ja kunnallistekniikkaa sahan jäljiltä täysin puhdistetulle autiolle rannalle on määrä ryhtyä rakentamaan ensi vuonna, jos valtuusto antaa rahat.

Työt jatkuvat vuoteen 2019. Kustannusarvio on noin 8,6 miljoonaa euroa, josta alueen pääomistaja Stora Enso Oyj maksaa 5,85 miljoonaa euroa.

Pateniemenrannan katu- ja ympäristösuunnitelmat tulevat nähtäville aivan lähiaikoina. Alueen asemakaava hyväksyttiin valtuustossa kesäkuussa.

Noin 80 hehtaarin alueesta on hyväksytty maankäyttösopimus, jossa osapuolina ovat Stora Enso Oyj sekä sen rakennuttajakonsultti Aalto Construction Oy ja kaupunki.

Pateniemenrantaa vetävän Aalto Ympäristökehitys Oy:n Ilari Schouwvlieger kuvailee tulevaa merellistä asuinaluetta, jonne sijoittuu aikanaan asumaan noin 2 500 oululaista.

– Vanha sahan alue on poikkeuksellinen, koska harvoin olemassa olevan kaupunkirakenteen sisälle kaavoitetaan näin suurta uutta asuinaluetta.

– Alueelle on kaavoitettu tavallista enemmän puistoja, ja avaruutta tuo lisää edessä avautuva meri.

– Vanhan aallonmurtajan suojaan rakennetaan alueen asukkaille uusi pienvenesatama, jonka yhteyteen tulee kahvila.

– Tavoitteena on luoda kokonaan uusi merellinen kaupunginosa, jossa on hyvät puitteet paitsi asumiseen, myös ulkoiluun.

– Ulkoilureitit yhdistyvät olemassa olevaan kevyen liikenteen verkkoon, jota pitkin pääsee Oulun keskustaan saakka.

Alueen jatkosuunnittelussa on vaihdettu myös sen nimi.

– Olemme nimenneet uuden kaupunginosan Veneenveistäjänrannaksi alueen historian mukaan.

– Rannassa on 1800-luvun lopulla rakennettu Suomen suurimpia kauppa-aluksia, jotka ovat purjehtineet kaikkialla maailman merillä. Historiasta löytyy Pateniemi-seuran sivuilta.

– Alueen arvokas historia on haluttu tuoda esille myös katunimistössä. Rannan suuntainen pääkatu on nimeltään Veneenveistäjänranta ja omarantaisten tonttien takana kulkeva katu on Redi.

– Myös muu katunimistö tulee vanhan telakan historiasta. Pateniemessä on entuudestaan runsaasti sahaan liittyvää nimistöä.

– Oma nimi alueelle on mielestäni tarpeen, koska alueesta tulee hyvin omanlaisensa ja se poikkeaa muusta Pateniemestä monin tavoin, Schouwvlieger sanoo.

Pateniemen sahan jäljiltä alueella on puhdistettu maita laajasti. Työt ovat osin kesken.

– Stora Enso on tehnyt poikkeuksellisen suuren työn alueen puhdistamisessa. Asuinalue on puhdistettu reilusti alle ympäristökeskuksen asettamien arvojen.

– Maa-alueiden vaihto valmistuu lokakuun aikana. Omakotitontit täytetään +2,5 metrin korkoon, Schouwvlieger toteaa.

– Infra rakennetaan rannasta alkaen. Ensimmäisten asuntojen rakentaminen voi alkaa vuoden 2018 aikana.

– 16 omarantaista omakotitonttia myydään suoraan yksityisille.

Lisää verkossa
Katso kuvagalleria. kaleva.fi

fakta

Pateniemen laivanrakennuksen lyhyt historia

Pateniemenranta.fi -nettisivuilla kerrotaan alueen historiasta.

1856 aloitti Uleåborgs stora skeppvarvs- och rederibolag (Oulun suuri laivavarvi- ja laivanvarustusyhtiö).

Paikaksi kaavailtiin Pateniemeä, jonka luonnonolosuhteet sopivat laivanrakennukselle. Laivavarviyhtiö osti Isak Andersson Pateniemen tilan Kellon kylästä Iijoen pitäjästä. Pateniemi sai tilastaan 3 000 hopearuplaa.

1857 alkoi Pateniemen laivavarvin toiminta Haukiputaalla. Sieltä valmistui vain 13 purjelaivaa, sillä Pohjois-Amerikan sisällissota oli puusta tehdyille sotalaivoille kuolinisku.

Vuodet 1860–1862 olivat hiljaisia. Varvi sai silti ensimmäisen ja ainoan sotalaivatilauksensa. Våräg-niminen laiva laskettiin vesille vuonna 1862.

Pateniemen laivavarvin tilauskanta hiipui vuonna 1865 ja laivaveistämö huutokaupattiin. Konsuli Johan Gustav Bergbom osti laivavarvin 30 000 markalla. Laivanrakennus jatkui vuoteen 1874 saakka.

Vuonna 1874 Suomessa alkoi höyrysahojen aika. Bergbomin kauppahuoneen painopiste siirtyi sahateollisuuteen.

Pateniemen sahan jäljiltä rannalta löytyy valmis satama. Venesatama on määrä rakentaa rakennuttajakonsultin eli Aalto Constructionin kustannuksella.

Creative Commons -lisenssi

Artikkelin lähde Kaleva 20.08.2016.