Esko Aho, teksti ja kuvatOulussa harmonikkataiteilija ja -pedagogi Timo Kinnunen, modernin harmonikan maailmanmestari vuodelta 1975, tunnetaan nykymusiikkikonserttien ehtymättömänä ideasampona Jumalan armosta.
Kinnusen suunnittelemia tilaisuuksia on pidetty kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa paikoissa, kuten Oulun satamassa ja aseman Kivikukon sisällä.
Viimeistään Kinnunen tuli kaupunkilaisille tutuksi
Yksi omaperäisimmistä kulttuuririennoista oli
Camus Calla päättyy maanantaina 8.8. puolen päivän aikaan
Geokätköily tuli ohjelmaan sen takia, että kaupunkiin kokoontuu viikonvaihteessa 5.–7.8. viitisen tuhatta geokätköilyn harrastajaa eri maista
Geokätköilyksi kutsutaan ulkoiluharrastusta, jossa etsitään satelliittipaikannusta hyväksi käyttäen geokätköiksi kutsuttuja piilotettuja rasioita. Ne pyritään naamioimaan mahdollisimman vaikeasti löydettäviksi.
– Geokätköily-Sinfonia on monitaiteellinen teos, johon kuuluu ääntä, valoa, liikettä ja vaikka mitä. Siinä on mukana monenlaisia taiteilijoita, myös geokätköilijöitä, Erkkilä kertoo.
Osallistujat saavat koordinaatit, joiden mukaan heidän tulee olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Siellä heidän tulee mahdollisesti huutaa, laulaa tai vain pitää ääntä ja liikkua seuraavaan kohteeseen.
Normaalioloissa Kalajoen musiikkielämä rakentuu kansalaisopiston, Ylivieskan seudun musiikkiopiston, ja kuorojen ympärille.
– Kuoroja täällä toimii hurja määrä. Niistä tunnetuin lienee Fermaatti, joka on kiertänyt laajasti myös Suomen ulkopuolella.
Kauko Erkkilän mukaan kalajokiset lapset ja nuoret ovat ihan samanlaisia kuin muuallakin. Musiikin lisäksi he harrastavat paljon toiminnallisia asioita, esimerkiksi urheilua.
– Camus Calla on tervetullut tapahtuma, sillä näin tasokkaita artisteja meillä vierailee harvoin.
Konsertin sanottiin yhdistelevän perinteistä ja nykymusiikkia, vaikka tosiasiassa nuorimmatkin teokset olivat peräisin neljännesvuosisadan takaa viime vuosituhannelta.
”Suomalaisia kansanlauluja improvisoiden” tarkoitti, että Timo Kinnunen, ex tempore, vähän ajanmukaisti Tuomas Katajalan perinteisesti ja sangen komeasti esittämien kansanlaulujen harmonikkasäestyksiä.
Katajala on saamassa päätökseen metamorfoosinsa puhtaasta lyyrisyydestä kohti sankarillisempaa tenoria, mutta vähän on tämän lauluvalikoiman perusteella äänen sävymaailma kärsinyt volyymin kasvaessa.
Harmillisesti konserttiohjelmasta oli jäänyt taustatieto musiikista kokonaan pois ja esiintyjistäkin kerrottiin vain hyvin ylimalkaisesti pienten pianovirheiden (sic) kera.
Muusikot toki yrittivät paikata tilannetta puhumalla, mutta lopputuloksesta päätellen kaikki yleisön joukossa eivät ymmärtäneet englantia. Suosionosoituksia seurasi joka teoksessa jokaisen osan jälkeen.
Tämä oli festivaalijärjestäjille hyvä opetus, miten voi käydä, kun pihistelee sanoissa ja faktoissa.
Irlantilainen Con Tempo -kvartetti tulkitsi Kevin Volansin tunnetuimman teoksen
Kaikesta kuuli, ettei kvartetti ole syntynyt toissa viikolla, vaan hioutunut vuosien myötä. Tosin yhteistyö Tuomas Katajalan kanssa Benjamin Brittenin kansanlaulusovituksissa oli enemmän korrektia kuin näkemyksellistä.
Konsertti päättyi Astor Piazzollan teokseen
Artikkelin lähde Kaleva 05.08.2016.