Taide peilaa tätä aikaa

Taivalkoskelaisen Jussi Valtakarin teosten ihmiset voisivat olla mistä tahansa maapallolta.

Kuvat

Takaumia. Eeva-Liisa Jakkilan akvarelleja sekä Jussi Valtakarin akvarelleja ja veistoksia Neliö-Galleriassa Oulussa, Asemakatu 37, 23.8. saakka.

”Oikeustuottavuusohjelma… piraattikanava… turskatin turskatti”, pikkuinen vihreä puu-ukko puhkuu. Takin selkämyksen teksteissä on juuri sitä suomen kieltä, jota asiakirjat tai hallitusohjelma ovat pullollaan.

Otapa niistä tankeroista selvää. Pikkumies hymyilee salaa vanttuunsa takana. Vai itkeekö hän? Takin etumuksen teksti julistaa sekin ironisesti nykysloganilla: ”taide & sport parantaa.”

Taivalkoskelaisen kuvataiteilijan Jussi Valtakarin (s.1955) pienoisveistokset ovat lujasti kiinni tämän ajan ilmiöissä.

Teosten ihmiset voivat olla mistä tahansa maapallolta. Samalla tavalla kaikkialla soditaan, hävetään, määräillään, iloitaan, pukeudutaan ja pudotaan turvaverkkojen läpi.

Taiteilijan ilmeikäs käsiala ei kuitenkaan ole osoitteleva, vaan jättää tilaa tulkinnoille ja kertomuksille laidasta laitaan.

Mutta olkoon aihe mikä tahansa, pikku-ukot saavat osakseen kosolti sympatiaa. Jo yksin taiteilijan taitavan ja ilmeikkään kädenjäljen vuoksi.

Valtakarin pienistä, näyttelytilan seinää sarjakuvan ja/tai päiväkirjan lehtien tapaan kiertävistä akvarelleista voi lukea yhtä teräviä kommentteja nykyelämänmenoon.

Monet teokset voi tunnistaa puuveistosten luonnoksiksi tai muuten vain lennokkaiksi henkilöhahmotelmiksi.

Ja kun asiansa osaa, hahmojen ilmeet ja eleet näyttävät syntyneen aivan kuin hetkessä, muutamalla pensselinvedolla.

Valtakari on tuonut näyttelyynsä myös nykytyöhuoneen tuiki tarpeellisia suojavälineitä – nekin taiteena. Henkäyksenohuet vanerileikkaukset muodostavat muun muassa suojakäsineiden ja suojalasien ääriviivat.

Nopeasti ajatus kiitää nykytyöelämään: on pistetty hanskat naulaan.

Eeva-Liisa Jakkila (s. 1954) leikittelee akvarelleissaan pehmeillä abstrakteilla kuvioilla, jotka saavat elollisia sisältöjä.

Ne ovat kuin toukkia tai toisiaan suutelevia pallopäitä. Värien puhtaus ja pinnan elävyys nousee kuitenkin ensisijaiseksi elementiksi.

Maisema-akvarellistina Jakkila on parhaimmillaan. Aamuyö II:n edessä suorastaan tuoksuu kesäaamun viileä kosteus ja kuuluu kuikan ääni.

Riitta Mäkelä

Fakta

Kriitikko kiteyttää

Plussaa. Näyttely tuo esiin kummankin taiteilijan jatkuvasti uutta luovaa otetta työhönsä. Myös sitä, että taide on leikkiä. Ja sitä, että taide ei voi olla erillinen saareke yhteiskunnassa.

Miinusta. Pieniä veistoksia olisi helpompi tarkastella kutakuinkin silmien korkeudelta.

”Ja kun asiansa osaa, hahmojen ilmeet ja eleet näyttävät syntyneen aivan kuin hetkessä,
muutamalla
pensselinvedolla.”

Riitta Mäkelä

Jussi Valtakarin puuveistos Taide parantaa, lehmus, vesiväri.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva