Nokka kohti Tanskaa

Oulun yliopiston koneteekkareiden rakentama formula-auto saa tulikasteensa Tanskan Aalborgissa.

Vetoapua rakentamiseen on tullut sekä yliopistolta että sponsoreilta. Opiskelijoilla on takanaan tuhansia työtunteja auton kimpussa.

Eetu Halonen

Oulu

Siinä se seisoo, konepajan tölmyjen keskellä: ihka oikea formula-auto.

Tai ehkäpä parempi ilmaus olisi ”putkirunkoinen formulatyyppinen kilpa-auto”, kuten Formula Student Oulu -ryhmän tekninen johtaja Mika Lakso sanoo. Ainakin auto on kooltaan pienempi, mikä saattaisi ensimmäisenä tulla mieleen puhuttaessa formuloista.

Niin tai näin, auto kuitenkin kulkee. Mittariin on ehtinyt kertyä testauskäytössä vajaat 200 kilometriä, ja kaikki alkaa olla kohdallaan.

Tätä kirjoittaessa autosta puuttuu lähinnä enää katteet. Sitten menopeli lähtee Tanskan Aalborgiin, missä järjestetään opiskelijaformuloiden Baltic Open -mittelö. Mukana on kilpailijoita muun muassa Pohjoismaiden, Saksan ja Venäjän yliopistoista.

Ajatus ”miniformulan” rakentamisesta juolahti Oulun yliopiston konetekniikan opiskelijoiden mieleen pari vuotta sitten. Idea alkoi jalostua varsinaiseksi suunnitelmaksi viime syksynä. Ensimmäiset saumat hitsattiin vuodenvaihteessa.

Auton kimpussa on häärännyt kaikkiaan parisenkymmentä opiskelijaa. Heitä yhdistää projektinjohtaja Jussi Korhosen mukaan ainakin kiinnostus moottoriurheiluun ja tekniikkaan.

Hommia on paiskittu teknillisen tiedekunnan konepajalla pitkälti omalla ajalla.

– Apua on saatu vähän joka suunnalta. Sponsoreita on lähtenyt hyvin mukaan, ja yliopisto on ollut tukemassa, Korhonen sanoo.

Oulun Formula Student -projekti onkin saanut haalittua pitkälti toistakymmentä yhteistyökumppania. Useat tahot ovat lahjoittaneet tai myyneet alennuksella rakennusmateriaalia, osia ja tarvikkeita.

Yliopisto on tarjonnut puitteet auton kasaamiseen ja testaamiseen. Tanskaankin lähdetään yliopiston minibussilla ja pakettiautolla. Itse kilpa-auto kuskataan paikalle vuokraperäkärryllä.

Millaisen hirviön teekkarit ovat sitten luoneet?

Vääntöä ja voimaa ajokille tarjoaa 600-kuutioinen moottori, joka on revitty poikien talvella ostamasta kolaripyörästä. Huippunopeutta tai kiihtyvyyttä ei ole virallisesti testattu, mutta Lakso arvelee auton yltävän noin 160 kilometrin tuntinopeuteen.

– Eiköhän se kiihtyvyys ole siinä neljässä sekunnissa, hän lisää tarkoittaen aikaa, joka ajoneuvolla kestää päästä ”nollasta sataan”.

Nimenomaan kiihtyvyys on Formula Student -kilpailuissa valttia. Toisaalta se, kestääkö ajoneuvo ylipäätään kisan tuoman rasituksen, on kysymysmerkki. Opiskelijat ovat kuitenkin varovaisen luottavaisia.

– Vaihteenvaihto on ehkä ainut asia, jossa on ollut vähän ongelmia. Mutta senkin pitäisi nyt olla kunnossa, Korhonen tuumii.

Baltic Open on Formula Student Oulu -porukan ensimmäinen kilpailu. Korhosen mukaan Tanskasta lähdetään hakemaan ennen kaikkea kokemusta.

– Ei sitä osaa yhtään arvioida, miten muiden autot eroavat tästä suorituskyvyltään, hän toteaa.

– Mutta hieno kokemus se on varmasti, kun auto on itse rakennettu alusta loppuun, toisena kuskina toimiva Lakso jatkaa.

Kisojen voittaja saa palkinnoksi paitsi komean muovipokaalin, myös vastuun järjestää seuraavan vuoden kilpailut.

Miten on, ajetaanko kisat ensi kesänä Oulussa?

– Totta kai, voitto kotiin! Korhonen nauraa.

Oulun yliopiston koneteekkarit Mika Lakso, Kasper Hahtonen, Jussi Korhonen, Pekka Korhonen ja Tuomo Tolonen sanovat, että projektin kustannuksista on pitänyt maksaa omasta pussista lähinnä bensat. Kaikki muu on hoitunut sponsorien ja yliopiston tuella.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva