Oulun alakuloisuus ihmetyttää

– On helpompi keksiä työpaikka kuin löytää sellainen vapaana, sanoo luova yrittäjä Mikko Sarkkinen.

Anssi Juntto

Toppilalaislähtöinen Mikko Sarkkinen opiskeli 1990-luvun loppupuolella media-alaa tarkoituksenaan erikoistua leikkaajaksi. Kaverin asuntolan käytävällä esittelemä tekohaava keikautti venettä. Sarkkinen päättikin erikoistua erikoistehosteisiin.

Opettajat olivat aluksi vastahankaisia, eihän moiselle erikoistumiselle ollut minkäänlaista opintopolkuakaan. He kuitenkin näkivät palon Sarkkisen silmissä ja auttoivat häntä mahdollisuuksien mukaan. Eipä aikaakaan, kun nuorukainen askarteli pienessä verstaassa asuntolan pommisuojassa ja osallistui pyrotekniikan kurssille.

– Olen aina halunnut tehdä valtavirrasta poikkeavia juttua. Siitä tuli sitten ammatti kymmeneksi vuodeksi, Sarkkinen toteaa.

Noiden vuosien aikana Sarkkinen oli tekemässä tehosteita yli 20 pitkään elokuvaan, kymmeniin musiikkivideoihin ja mainoselokuviin sekä lukuisiin erilaisiin tapahtumiin, ja hänen firmastaan tuli merkittävin tekijä alallaan Suomessa.

Viitisen vuotta sitten Sarkkinen ja hänen pitkäaikainen työkaverinsa Jukka-Pekka Nissilä kuitenkin totesivat, että erikoistehosteiden tekeminen ei enää kiinnosta.

– Ehkä se osaaminen kasvoi sivuttain liikaa. Joutui hanskaamaan niin hemmetisti eri asioita, Sarkkinen miettii.

– Piti olla aika omavarainen, koska lähdöt kuvauksiin tulivat lyhyellä varoitusajalla. Ei voinut tehdä pelkästään luodinosumia tai räjähdyksiä, vaan piti tehdä myös vesisadetta, tuulta, irtoraajaa ja kaikkea mahdollista. Osaamisen ja kaluston ylläpitäminen kävi aika raskaaksi ja kalliiksi.

Digiaikaan siirtymisen myötä elokuvatuotantojen budjetit pienenivät ja ennakkovalmistelut vähenivät. Saattoi käydä niin, että kahdeksan aikaan illalla tilattiin sadetta seuraavan päivän kuvauksiin Kuhmoon. Ei auttanut kuin ajaa 700 kilometriä yötä vasten.

– Valmisteluaikaa ei ollut riittävästi. Vaarallisiakaan hommia ei annettu tehdä rauhassa.

Uusi ura urkeni messuosastojen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä julkitilakalusteisiin erikoistuneesta Ideamoottori Oy:stä. Sen keväällä tuotteistama kalustemainen työtilaratkaisu Smartblock on noteerattu sadan kuumimman suomalaisen startup-toimijan listalla.

Sarkkinen lupasi aikanaan vaimolleen, että he muuttaisivat takaisin Ouluun esikoisen aloittaessa koulutiensä. Juhannusviikosta asti perheen koti on ollut Patelassa.

Elosta Oulussa on nautittu täysin siemauksin. Se Sarkkista kuitenkin ihmetyttää, kuinka alakuloiselta kaupunki vaikuttaa. Talous- ja työllistymistilanne tulevat esille keskusteluissa tuon tuostakin.

Sarkkinen haluaakin rohkaista työnhakijoita tarjoamaan osaamistaan suoraan ihannoimilleen tahoille tai firmoihin, joissa he kokevat olevansa hyödyksi.

– Osaamisesta ei tarvitse olla koulutodistuksia. Erikoisosaaminen voi löytyä vaikkapa harrastusten parista. On helpompi keksiä työpaikka kuin löytää sellainen vapaana, hän sanoo.

– Itse olen ollut 14 vuotta yrittäjänä aika innovatiivisilla aloilla. Sitä on joutunut joka päivä luomaan ja keksimään uutta.

Fakta

Mikko Sarkkinen

Luova johtaja ja yrittäjä vuodesta 2002.

Tehnyt aiemmin erikoistehosteita elokuviin, musiikkivideoihin, mainoselokuviin ja tapahtumiin.

Palannut synnyinkaupunkiinsa Ouluun asuttuaan välillä Torniossa, Kajaanissa, Helsingissä ja Vantaalla.

Valmistunut viestinnän peruslinjalta Länsi-Lapin ammatti-instituutista Torniosta vuonna 1999.

Vapaa-aika kuluu perheen, vanhan omakotitalon, frisbeegolfin ja veneilyn parissa.

”Piti olla aika omavarainen, koska lähdöt kuvauksiin tulivat lyhyellä varoitusajalla. Ei voinut tehdä pelkästään luodinosumia tai räjähdyksiä, vaan piti tehdä myös vesisadetta, tuulta, irtoraajaa ja kaikkea mahdollista.”

Mikko Sarkkinen tähdentää, että työnhakijat voivat markkinoida omaa osaamistaan muutenkin kuin katselemalla avoimia työpaikkoja TE-palvelujen
sivuilta.
anssi juntto



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva