Hailuodon pengertie edelleen haaveissa

Anna-Mari Kilpijärvi Kaleva
Hailuodon kiinteä tieyhteys on edennyt hiljalleen kesän aikana. Pohjois-Suomen ely-keskuksen suunnitteluyksikön päällikön Risto Leppäsen mukaan tänä kesänä on tehty lisäselvitystä Natura-lausuntoon.
Selvityksessä käydään läpi toimenpiteitä, joilla ympäristövaikutuksia voitaisiin lieventää.
"Tämä on keskeinen työvaihe. Natura-alueita löytyy sillan lähivaikutusalueilta", Leppänen muistuttaa.
Ympäristöministeriö katsoi viime vuonna Natura-lausunnossaan, että hanke voi hankaloittaa suojelutavoitteiden saavuttamista. Eniten ministeriötä huolettaa pengertien vaikutus jääeroosioon.
Hailuodon kunnanjohtajan Ari Nurkkalan mukaan jo tuulipuiston poisjäänti on vähentänyt ympäristövaikutuksia. Kokonaisuudessaan selvitys valmistuu Nurkkalan mukaan elokuun aikana.
"Kun selvitys jätetään ympäristöministeriöön, heillä on kuusi kuukautta aikaa antaa lausunto."
"Mikäli ympäristöministeriö katsoo lievennystoimenpiteiden riittävän ja osoittaa vihreää valoa hankkeelle, työ tulee jatkumaan kaavaehdotuksen parissa.
Oulun kaupungin yleiskaavapäällikön Paula Paajasen mukaan pengertie ei ole Oulussa ollut vielä poliittisessa käsittelyssä. Yleiskaava on kuitenkin ollut vireillä jo vuodesta 2009.
"Jos ja kun kaavaprosessi etenee, se menee kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Vielä kaavaa ei viedä eteenpäin, vaan meidän on odotettava ympäristöministeriön näkemystä."
Pengertien toteutuminen vaikuttaa myös lauttaliikenteen kilpailutukseen. Sopimuskausi päättyy 2014. Lauttaliikenteestä vastaavan Varsinais-Suomen ely-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntijan Tapani Jaakkolan mukaan pengertien etenemistä seurataan sopimusta suunniteltaessa tarkoin.
"Kilpailutus on vielä valmisteluasteella. Toiveissa saada se käyntiin tämän vuoden lopulla, mutta voi se mennä alkuvuoteenkin. Uusi sopimus astuisi voimaan vuoden 2015 alusta."
Mikäli pengertie tehdään, se tulee Jaakkolan mukaan näkymään niin sopimuksen pituudessa kuin lauttojen investointipäätöksissä. Liikennöintisopimuksen voi tehdä enintään viideksi vuodeksi, mutta tulevan sopimuksen pituutta ei ole vielä määritelty.
Tulevaisuuden liikennejärjestelyt ovat myös liikenne- ja viestintäministeriön pohdinnan alla. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) mukaan liikennepoliittisessa selonteossa on päätetty selvittää pitkän aikavälin rahoitusmalleja väylänpidon kustannussäästöjen löytämiseen.
Selvityksessä kartoitetaan muun muassa, kannattaako maantielauttojen liikennöimiä reittejä silloittaa. Kirjaus koskee hänen mukaansa myös Hailuodon lauttaliikennettä.
"Tällä hetkellä näitä hankkeita ei ole lähivuosien investointiohjelmassa, ja Hailuodonkin osalta täytyy tehdä arvio, onko järkevämpi kehittää toimivaa lauttayhteyttä vai tuleeko pidemmällä aikavälillä siltaratkaisu järkevämmäksi. Tähän liittyy monia näkökohtia, eikä vähäisimpänä ympäristökysymykset", Kyllönen painottaa.



Creative Commons -lisenssi
Artikkelin lähde Kaleva